به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه پیشتر این استان در خصوص ابتلا به بیماری اعتیاد از استان های سفید بود، اظهار داشت: روند فعلی نشان می دهد اعتیاد و سایر مسایل و مشکلات اجتماعی مربوط به آن در کردستان روند رشدی به خود گرفته است.
وی اضافه کرد: همه بر این مساله که اعتیاد و آسیب های آن دامنگیر تمام مردم و جامعه است، واقف هستند و از این رو باید تلاش کرد تا بتوانیم با توجه بیشتر دستگاه ها و متولیان این چالش ها را به صورت عملی و قابل ملموس در جامعه حل کنیم.
مرادنیا افزود: تحقق اهداف و برنامه های مورد نظر رفع چالش های اعتیاد در جامعه نیازمند ایجاد طرحی نو و سیر راهی جدید در حوزه پیشگیری به وسیله دستگاه ها و نهادهای مختلف است.
وی یادآور شد: همه دستگاه ها باید تلاش های خود را به صورت منسجم انجام دهند تا مردم با مشاهده نتایج ملموس آن دست اندر کاران را به کم کاری یا اینکه خود دستگاه ها و نهادهای متولی خود تسهیل گر شیوع مصرف مواد مخدر هستند، متهم نکنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هم در این شورا گفت: عدم تامین شغل برای بیماران اعتیاد از جمله دلایل بازگشت مجدد آنها به سمت اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر است.
رحمان حریری اظهار داشت: نداشتن مکان مناسب برای نگهداری بیماران اعتیاد از دیگر موارد مورد نیاز این استان برای موفقیت های بیشتر و مدیریت طرح های خود در مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر است.
وی تاکید کرد: همچنین موازی کاری و تجمیع خدمات در مناطق حاشیه ایی شهرها باعث بروز مصرف مواد نو پدید در مناطق بالای شهر می شود از این روز باید توان تمام دستگاه ها در زمینه ها و مناطق مختلف برای مقابله و پیشگیری بکار گرفته شود.
مدیر کل اجتماعی استانداری کردستان نیز گفت: در برخوردها تنها معتاد را نبینیم بلکه خانواده آنها را هم ببینیم چرا که طبق بررسی های انجام یافته خانواده بیماران بویژه در حاشیه شهر دچار آسیب های جدی می شوند که خود این آسیب ها باعث بروز برخی مشکلات دیگر برای جامعه می شود.
فرانک قدسی با اشاره به فرصت های کردستان در پیشگیری از آسیب های اعتیاد اظهار داشت: هم اکنون هفت دفتر تسهیلگری در استان فعال شده و علاوه بر آن 23 مرکز فعال پیشگیری و درمان اعتیاد در استان داریم.
وی افزود: همچنین اجرای ماده 16 برخورد با معتادان متجاهر از دیگر فرصت هاست که می توان با استفاده از تجربه استان های دیگر و شناسایی و بکارگیری اماکن بلا استفاده در اختیار دستگاه ها با ایجاد کارگاه های اشتغالزایی در این طرح به موفقیت ها بزرگی رسید.
مدیر کل بهزیستی کردستان هم گفت: اعتبارات پیشگیری در دستگاه ها کم است و باید برای جلوگیری از موازی کاری ها اعتبارات دستگاه ها در این بخش تجمیع شود.
صباح قریشی اظهار داشت: اکنون 23 مرکز در خصوص پیشگیری از اعتیاد در استان فعال هستند که شامل 17 کمپ ترک اعتیاد و 6 مرکز کاهش آسیب است.
وی یادآور شد: در یکسال گذشته سه هزار و 536 نفر در کمپ های اختیاری و 350 نفر در کمپ های اجباری و 970 نفر نیز در مراکز پیشگیری این استان خدمات دریافت کرده اند.
قریشی تاکید کرد: این اداره کل در راستای پیشگیری و مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر امسال 30 میلیارد ریال اعتبار داشته که تاکنون هم جذب شده است.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.