به گزارش خبرنگار ایرنا، سی امین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی
با دستور کار تشریح مسایل و مشکلات حوزه تجارت خارجی استان و ارائه راهکارهای عملیاتی روز سه شنبه با حضور استاندار کردستان برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این جلسه گفت: نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی برای حضور مدیران دولتی ،قضایی و نمایندگان مجلس در جلسات این شورا هستیم.
سید کمال حسینی افزود: عمده مشکلات در کارگروه رفع موانع تولید مطرح می شود و همین باعث کمرنگ تر شدن جلسات شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی شده است.
وی به اهمیت صادرات و تولیدات صادرات محور و سفر استاندار به اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و یادآور شد: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که امیدواریم در این شورا راهکارهایی برای آنها پیدا کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار داشت: هر تولید کننده و صادر کننده ای که به تعهدات پیمان سپاری ارزی عمل نکند معافیت مالیاتی اش حذف می شود و این دغدغه ای برای بخش خصوصی شده که امیدواریم برای آن راهکاری پیشنهاد شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این جلسه گفت: روند رفع موانع تولید در استان با کندی در حال پیش روی است.
محمد هلاکو تاکید کرد: قرار بود در عرض یک ماه مرز باشماق ساماندهی شود ولی در عمل چنین چیزی محقق نشد.
وی یادآور شد: امروز کشور ما با شرایط متفاوت و جنگ اقتصادی مواجه است و برخی از مدیران محافظه کارانه عمل می کنند که وضعیت کنونی چنین حرکتی را قبول نمی‌کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به اینکه نیازمند تفکر جهادی در مدیران هستیم، افزود: بحث انبارها در مرز باشماق به عنوان خواسته بازرگانان استان بارها مطرح شده که از طریق مراجع قضایی در اختیار گمرک قرار گیرد تا از آنها استفاده شود.
هولاکو تاکید کرد: اگر امکان استفاده از این انبارها نیست اجازه ساخت انبار جدید به ما بدهند.
وی از دیگر مشکلات را نابسامانی و تعلل و تاخیر در ساخت ترانشیپمنت دانست و گفت: نیاز است برای احداث محوطه ترانشیپمنت بودجه ای اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: بازرسی های متعدد و موازی باعث می شود کالا با تاخیر از مرز خارج شود و همان روز دست مصرف کنندگان نرسد و این به نفع ما نیست.
هلاکو اضافه کرد: تشریفات گمرکی طبق قانون بر عهده گمرک است ولی در مرز باشماق هنگ مرزی بیشتر از گمرک‌ در این راستا کار می کند.
وی خواستار جلوگیری از فعالیت شرکت ها و افراد سودجویی که برای منفعت شخصی در مرزهای استان کار می کنند، شد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج نیز در این جلسه گفت: علاوه بر انبارهای گمرک، مشکل دیگر تجار بازرگانان به وضعیت مجتمع تجاری موجود در محوطه مرز باشماق بر می گردد که در حال تخریب است.
نجیب آداک خواستار استقلال گمرک در مرز باشماق شد و افزود: تنها هنگ مرزی که در استان های مرزی در زمینه ورود و خروج کالا ورود می کند، هنگ مرزی موجود در مرز باشماق مریوان است.
وی اضافه کرد: بسته بندی برای تولید کننده و‌ خریدار مساله مهمی است و نحوه بازدید هنگ مرزی به کالا خسارت می زند که می طلبد برای رفع این مشکل اقدام شود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.