به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود زیرساخت در هر منطقه ای برای دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی امری لازم و ضروری است و در این میان بعد از ایجاد راه ها و نیروگاه ها، احداث انبار و سردخانه ها از مهمترین نیازها و زیرساخت های هر منطقه محسوب می شود.
کردستان علی رغم داشتن ظرفیت های فراوان بویژه در بخش های کشاورزی و معدن، از استان هایی است که از لحاظ زیرساخت ها در اکثر حوزه ها ضعیف است.
این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور دارای رتبه های برتر است به گونه ای که در تولید توت فرنگی رتبه نخست، گردو رتبه هشتم، انگور رتبه دوازدهم، سیب زمینی رتبه هشتم، نخود رتبه سوم و گندم رتبه دوم را دارا است.
بخش کشاورزی سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی این استان دارد و قسمت اعظم تولیدات کشاورزی هم به صورت تازه خوری مصرف یا به بازار دیگر استان های کشور و حتی خارج از کشور صادر می شود.
نبود صنایع تبدیلی و سردخانه به اندازه کافی که جوابگوی تولیدات کشاورزی استان باشد موجب شده درآمد کشاورزان متناسب با تلاش و زحمت شان و همچنین ظرفیت های این بخش نباشد.
توزیع میوه خارج از فصل تولید، سود بیشتری برای کشاورزان به همراه دارد و این مهم هم مستلزم وجود سردخانه و سرمایه گذاری در این بخش است.

** ظرفیت سردخانه های موجود جوابگوی نیاز تمامی تولیدات استان نیست
مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: در مجموع مجوز ایجاد سردخانه به ظرفیت 32 هزار تن در استان صادر شده که از این میزان 16 هزار تن آن به بهره برداری رسیده و مابقی در حال احداث است.
امید سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر سردخانه های احداث شده استان ویژه محصول سیب زمینی و در شهرستان های قروه و دهگلان واقع شده اند.
وی با اشاره به اینکه این میزان ظرفیت سردخانه جوابگوی نیاز تمام تولیدات کشاورزی استان نیست، افزود: از متقاضیان و سرمایه گذاران در حوزه ایجاد سردخانه حمایت می کنیم و در این راستا مشکلی وجود ندارد.
مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: متقاضیان در مناطق روستایی برای احداث سردخانه می توانند از محل طرح اشتغال پایدار روستایی، تسهیلات مناطق مرزی با کارمزد چهار درصد و صندوق توسعه ملی با نرخ 12 درصد استفاده کنند.
سلیمی اظهار داشت: با توافقی که بین استانداری کردستان و بانک سینا به امضا رسید قرا شد به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش تسهیلات با نرخ هشت درصد پرداخت شود.
در شهرهایی از استان کردستان که نیاز به سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی وجود دارد، یکی از مشکلات پیش روی متقاضیان و سرمایه گذاران این بخش شرایط جغرافیایی منطقه و اینکه بیشتر اراضی برخی شهرستان ها از جمله سروآباد منطقه حفاظت شده و یا اراضی ملی است، بر می گردد.
یکی از محصولات شاخص شهرستان سروآباد، انار است که تاکنون تعدادی سرمایه گذار متقاضی ایجاد سردخانه در شهر اورامان از توابع این شهرستان شده اند ولی بدلیل اینکه اراضی انتخاب شده در منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بود با آن مخالفت شد و همین منجر به نارضایتی مردم منطقه و یکی از دلایل مهاجرت آنها به دیگر نقاط استان شده است.
اگر هم متقاضیان بخواهند در اراضی نزدیک روستاهای منطقه اورامان اقدام به احداث سردخانه کنند معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان با آن مخالفت می کند.
مدیرامور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این رابطه گفت: قرار شده تفاهم نامه ای با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان مبنی بر اینکه واحدهای کوچک سردخانه آلاینده ای ندارند و ضرر و آسیبی هم برای سلامت مردم نخواهند داشت، منعقد کنیم تا امکان سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود.
سلیمی اضافه کرد: سردخانه هایی با ظرفیت 400 و 500 تُنی برای مناطق اورامان پیش بینی کرده ایم و طرح آن تهیه شده که در صورت تایید نهایی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام خواهیم کرد.

** صدور مجوز احداث واحد تولیدی در مناطق حفاظت شده غیرقانونی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی مجوز احداث واحد تولیدی صادر می شود که در مناطق حفاظت شده نباشد و معارض زیست محیطی هم نداشته باشد.
فریبا رضایی افزود: اراضی در برخی نقاط استان حالت یو (u) شکل دارند که یو عرصه منابع طبیعی و وسط آن منطقه حفاظت شده است و تشخیص این مهم هم تنها از طریق نقشه و توسط کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی امکانپذیر است.
وی با اشاره به اینکه در کردستان عرصه های ملی چندین برابر عرصه های زیست محیطی است، اظهار داشت: مادامی که در عرصه های منابع طبیعی آلاینده ای و معارض وجود نداشته باشد واگذاری آن بر عهده منابع طبیعی است و به ما مربوط نمی شود.
بخشدار اورامان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پیشنهاد آزاد سازی هشت هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در اورامان را به شورای عالی محیط زیست کشور ارائه داده ایم.
صباح محمدی افزود: در صورت موافقت این شورا بسیاری از مشکلات مربوط به اراضی در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد سردخانه و واحدهای فرآوری برطرف می شود.

** وجود سردخانه موجب افزایش ماندگاری محصول وتنظیم بازار می شود
مدیر کنترل کیفیت یکی از سردخانه های استان کردستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در هر منطقه ای که سطح باغات و میزان تولید میوه هم زیاد باشد ایجاد سردخانه برای نگهداری انواع میوه توجیه اقتصادی دارد.
ساقی زمان افزود: نگهداری میوه ها در سردخانه و توزیع در ایامی همچون اعیاد که تقاضا برای مصرف آن افزایش پیدا می کند هم به نفع تولیدکنندگان است و هم منجر به تنظیم بازار خواهد شد.
وی حداقل ظرفیت ایجاد سردخانه را 3 هزار و 500 تن اعلام کرد و اظهار داشت: برای ایجاد سردخانه نیاز به حداقل 30 میلیارد ریال سرمایه است.
مدیر کنترل کیفیت یکی از سردخانه های استان کردستان اضافه کرد: در سردخانه 2 هزار تنی، 22 سالن ایجاد می شود که در هر سالن محموله ای از مواد خوراکی با دما و تهویه مورد نیاز آن جای می گیرد.
به گفته کارشناسان یکی از ویژگی های ساختمان انبارها و سردخانه ها نزدیک بودن آنها به زمین های کشاورزی است تا بدین گونه از هزینه های جابه جایی کاسته شود که این مساله در قیمت تمام شده و کاهش ضایعات محصولات تاثیر بسزایی دارد.
می طلبد در راستای ایجاد بستر مناسب برای احداث سردخانه در مناطقی از استان که تولید محصولات کشاورزی در آن رونق بیشتری دارد، فکر اساسی و تلاش مضاعفی شود تا اینگونه فضای سرد نبود سردخانه در استان به محیطی گرم، امیدبخش و شادی آفرین مبدل شود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.