به گزارش خبرنگار ایرنا، خالد جعفری روز پنجشنبه در همایش منطقه ای غرب کشور با عنوان چالش های فرآوری تولیدات و محصولات غذایی اظهار داشت: در این استان 122 واحد فراوری و صنایع تکمیلی کشاورزی پروانه بهره برداری گرفته اند.
وی افزود: در این واحدها سالانه 33 درصد از 2 میلیون و 900 هزار تن محصول تولیدی فرآوری می شود که عمده این محصولات به خارج از استان صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: سرمایه گذاران این استان اکنون 52 واحد دیگر فرآوری و صنایع تبدیلی را دست احداث دارند که جهاد کشاورزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اشتغال فراگیر و تفاهم نامه دولت با بانک سینا و بنیاد برکت حدود یک هزار و 820 میلیارد ریال تسهیلات به آنها پرداخت کرده است.
جعفری یادآور شد: امروز صنایع غذایی یکی از موارد مهم در تامین امنیت غذایی است که توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است و از سه سال پیش پیشبرد اهداف را دنبال می کند.
وی با اشاره به اینکه کردستان در تولید بسیاری محصولات کشاورزی در کشور دارای رتبه های برتر است، تاکید کرد: در فرآوری این محصولات از عقب ماندگی بزرگی برخوردار هستیم که این مساله در بسیاری از مواقع به ضرر کشاورزان تمام می شود.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان نیز در این همایش گفت: با وجود اینکه از 2 دهه پیش در کشور تلاش های گستره ای برای توسعه صنایع تبدیلی برداشته شده اما به علت سرمایه گذاری کم و عدم توجه به پتانسیل ها این صنعت همچنان داری عقب افتادگی هایی است.
اسعد وزیری افزود: یکی از بهترین پتانسیل ها برای توسعه صنعت و صنعتی شدن استان، صنایع غذایی و تبدیلی است چون این صنایع با توجه به پتانسیل های مختلف استان از جمله بکر بودن منطقه، گیاهان دارویی و میزان تولیدات استان حلقه مفقود در توسعه محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: برای بالفعل کردن این پتانسیل ها در راستای ایفاگری نقش صنایع تکمیلی و تبدیلی در کردستان می توان با راه اندازی بنگاه های زودبازه و برند سازی محصولات کشاورزی، عقب ماندگی استان در صنایع تبدیلی را با ورود بخش خصوصی و حمایت های دولت جبران کرد.
به گزارش ایرنا، همایش منطقه ای غرب کشور با عنوان چالش های فرآوری تولیدات و محصولات غذایی غرب کشور با هدف بررسی زمینه های تولید سفارشی محصولات دامی و کشاورزی به منظور قرار گیری هدفمند در سبد غذایی کشور برگزار شد.
نقش مدیریت در صنایع غذایی،روش های نوین فرآوری و نگهداری مواد غذایی، راهکارهای کاهش ترکیبات افزودنی و وارداتی در صنایع غذایی، مستند سازی فرایند تولید محصولات بومی و ارزش گذاری محصولات کشاورزی بومی از محورهایی تخصصی این همایش بود.
این همایش با مشارکت دانشگاه کردستان و بوعلی سینای همدان، اتحادیه انجمن علمی دانشجوی علوم دامی و صنایع غذایی بو علی سینا همدان، انجمن علمی دانشجویان علوم مهندسی صنایع غذایی دانشگاه کردستان ، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.