فرزام بیدارپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای هر یک هزار تا یک هزار و 500 نفر جمعیت روستایی یک خانه بهداشت دایر است و هر کدام از این خانه بهداشت ها به مردم چند روستای اطراف خدمات ارائه می دهند.
وی افزود: همچنین 71 مرکز روستایی برای خدمات رسانی به جمعیت ساکن در روستاهای این استان فعال است که در آنها علاوه بر استقرار پزشک و ماما، داروخانه و آزمایشگاه و بهداشت خانواده نیز ایجاد شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به فعالیت 74 مرکز بهداشت شهری و روستایی تاکید کرد: این مراکز در داخل شهرها مستقر بوده و علاوه بر شهر، روستاهای نزدیک را نیز پوشش می دهد.
وی یادآور شد: مراکز شهری و روستایی مجهز به آزمایشگاه و داروخانه و پزشک عمومی و ماما هستند و حدود 80 درصد نیازهای درمانی مردم در این مراکز رفع خواهد شد ضمن اینکه در صورت نیاز به خدمات تخصصی تر مراجعین به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.

** فعالیت مراکز بهداشتی روستایی 24 ساعته نیست
بیدارپور اضافه کرد: برخی مردم فکر می کنند مراکز بهداشت باید 24 ساعته و حتی روزهای تعطیل باز باشد در حالیکه اینگونه نیست و براساس قانون کشوری زمان و میزان فعالیت این مراکز 44 ساعت در هفته است.
وی با بیان اینکه در روزهای تعطیل از جمله جمعه ها، اورژانس های بیمارستانی باز بوده و به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می دهند، گفت: بیمار اورژانسی باید به اورژانس مراجعه کند چون این مراکز در روزهای تعطیل نیز دارای متخصص آنکال، طب اورژانس و دیگر کادر درمانی هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خدمات مراکز بهداشتی و درمانگاهی برای مواردی از قبیل چکاب و گرفتن فشار خون است، افزود: بیماری که بنا به شرایطی همچون تصادف رانندگی با شرایط حاد روبرو شده باید به اورژانس انتقال داده شود چون مراکز بهداشتی نمی توانند در این زمینه ها جوابگو باشند.
وی یادآور شد: سطح اول خدمات ما خانه بهداشت است و مردم به بهورزهای مستقر در این مراکز مراجعه و کارهای اولیه برایشان انجام می شود البته هفته ای یک روز پزشک در خانه بهداشت روستا مستقر است که در صورت نیاز مردم می توانند برای ویزیت مراجعه کنند.
بیدارپور اظهار داشت: در تمام دنیا سطح بندی خدمات انجام می شود و شبانه روزی بودن مراکز روستایی نیاز به نیرو و منابع دارد و این بودجه را نمی توان تامین کرد.
وی تاکید کرد: خدمات اورژانسی و بیمارستانی در دسترس عموم قرار دارد و بسیاری از روستاها در کمتر از نیم ساعت به بیمارستان های شهرهای نزدیک خود دسترسی دارند.

** در هر 30 کیلومتر یک پایگاه فوریت پزشکی فعال است
وی بابیان اینکه علاوه بر خانه بهداشت ها و مراکز بهداشتی و درمانی پایگاه های اورزانس نیز آماده ارائه خدمات درمانی به مردم روستاها هستند، گفت: به صورت تقریبی در هر 30 کیلومتر از راه های ارتباطی استان کردستسان یک پایگاه فوریت پزشکی ایجاد شده است.
بیدارپور افزود: تنها در فاصله 140 کیلومتری سنندج تا مریوان که باید حداقل دو پایگاه فوریت باشد بدلیل وضعیت جاده چهار پایگاه ایجاد شده است.
وی یادآور شد: علاوه بر این پایگاه ها، اورژانس هوایی نیز برای مواقع ضروری داریم و در مجموع زمینه های لازم برای خدمات رسانی به بیماران مناطق روستایی فراهم است.
طرح تحول سلامت با هدف ارتقای کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور از جمله استان کردستان اجرا شده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.