رحیم صدیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سه ماهه اول سال زراعی جاری به صورت میانگین 253 میلیمتر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با 85 میلیمتر مدت مشابه سال گذشته از 200 درصد رشد برخوردار است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری میزان بارش های ثبت شده در تمامی ایستگاه ها روند صعودی داشته است اضافه کرد: میزان بارندگی استان در مقایسه میانگین بلند مدت 30 ساله نیز از رشد 67 درصدی برخوردار شده است.
مدیرکل هواشناسی کردستان اضافه کرد: در سال زراعی جاری شهرستان قروه با 505 درصد رشد بیشترین میزان افزایش بارش ها را به خود اختصاص داده است به طوری که در این مدت شاهد 139 میلیمتر بارش بوده است.
صدیقی افزود: این شهرستان در نسبت میانگین سه دهه ای خود نیز از رشد 104 درصدی برخوردار شده است.
وی همچنین بیشترین میزان بارش های ثبت شده را شهرستان مریوان با 507 میلیمتر اعلام و اضافه کرد: این ایستگاه نیز در مقایسه با مدت سه ماهه خود نسبت به سال گذشته از 198 درصد و به نسبت مدت مشابه میانگین سه ساله از 106 درصد رشد برخوردار بوده است.

** برف و باران کردستان را فرا می گیرد
مدیرکل هواشناسی کردستان با اشاره به بررسی و تحلیل آخرین نقشه ها و مدل های پیش یابی هواشناسی گفت: طی امروز سه شنبه تا اوایل شب فردا چهارشنبه، هوای نسبتا آرام و پایداری بر سطح استان حاکم است و پدیده قابل ملاحظه در این مدت رشد موضعی ابر، گاهی وزش باد و در برخی نقاط غبار و مه صبحگاهی پیش بینی می شود.
صدیقی اضافه کرد: به دنبال آن از اواخر وقت فردا تا اواخر وقت جمعه با ورود سامانه بارشی نسبتا فعال به سطح استان شاهد ابری و مه آلود شدن آسمان، وزش باد(گاها شدید) و بتدریج بارش برف و باران (عمدتا برف) در سطح استان خواهیم بود.
وی افزود: شدت بارش ها برای بعدازظهر پنجشنبه تا بعدازظهر جمعه و برای نیمه غربی و تا حدی جنوبی استان شامل بانه، مریوان، سقز، سرو آباد، اورامان، کامیاران، سنندج و دهگلان پیش بینی می شود.
وی اظهار داشت: شروع بارش ها ابتدا به شکل باران(در ارتفاعات و گردنه ها برف) بوده ولی بتدریج از بعدازظهر پنجشنبه با سرد شدن هوا عمده بارش ها به شکل برف است.
وی گفت: با توجه به نوع بارش ها در این مدت، کولاک، مه و لغزندگی سطح جاده در گردنه ها، ارتفاعات و نواحی شمالی و شرقی استان اختلال در ترددهای بین شهری و روستایی پیش بینی می شود و از لحاظ دمایی نیز، در مدت زمان فعالیت این سامانه هوای سردی خواهیم داشت که با عبور آن از سطح استان، بر شدت سرما و یخبندان شبانه و صبحگاهی افزوده می شود.
به گزارش ایرنا، میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.