حسین فیروزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش و اهمیت پژوهش در پیشبرد اهداف توسعه ای جامعه اظهار داشت: به منظور انسجام بخشی به فعالیت های پژوهشی امسال کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری به عنوان زیرمجموعه شورای توسعه و برنامه ریزی استان تشکیل شد تا بر اساس نیازها به بررسی کارهای پژوهشی بپردازد.
وی با بیان اینکه نیازسنجی پژوهشی بر مبنای نیازهای استان در بخش های مختلف انجام می شود، افزود: پس از تبیین نیازهای پژوهشی از پژوهشگران دعوت می شود تا طرح های خود را ظرف مدت حداکثر یک ماه ارائه دهند و در صورت تصویب از سهم یک درصدی پژوهش به عنوان پژوهش برتر برخوردار می شوند تا به مرحله اجرا در آیند.
فیروزی اعتبار امسال بخش پژوهش را رقمی در حدود هشت میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: محورهای اصلی پژوهشی که امسال در استان پیگیری خواهد شد در حوزه اقتصادی با محوریت سرمایه گذاری و نیز عارضه یابی و آسیب شناسی صنایعی است که دچار رکود شده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی هم اولویت هایی بر اساس ارزیابی های استانی تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال تنها یک طرح پژوهشی توسط استانداری کردستان اجرایی شد، گفت: آمایش آموزش عالی استان با یک میلیارد و 200 میلیون ریال نیز در دست اجراست که هدف آن مشخص کردن آینده استان در حوزه آموزش عالی از جمله نیازهای تحصیلی و رشته های متناسب با بازار کار است.

** توجه بیشتر به پژوهش؛ تسریع در توسعه استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با دسته بندی گروه های هدف پژوهشگری در استان افزود: یک دسته از مخاطبان مدیران اجرایی هستند که امیدواریم اعتبار پژوهشی را برای طرح های اولویت دار اختصاص دهند.
وی دسته دوم را پژوهشگران استان دانست و اضافه کرد: این دسته با ایجاد فضای فرهنگی می توانند به نیازهای اولویت دار پرداخته و وقت، انرژی و دانش خود را برای حل مسایل اساسی استان بکار گیرند.
فیروزی به نقش مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش را هم در زمینه گفتمان سازی پژوهشی اشاره کرد و یادآور شد: دست اندرکاران این حوزه می توانند به موضوع پژوهش محوری در آموزش ها توجه بیشتری داشته و طرح های مناسب را وارد مرحله فناوری و تجاری سازی کنند.
وی دستگاه های اجرایی، صاحبان صنایع و بخش خصوصی را هم در اجرایی شدن پژوهش ها دخیل دانست و اظهار داشت: این دسته اصلی مخاطب باید بتوانند گفتمان توسعه یافته ای پژوهش را ارائه و از نتایج پژوهش و فناوری ها استفاده کاربردی و عملیاتی داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: اگر این مجموعه اهداف تحقق یابد، توانسته ایم در جهت اقتصاد دانش بینان حرکت کرده و پیشرفت در بخش های مختلف داشته باشیم.
24 تا 28 آذر امسال با عنوان هفته پژوهش با شعار «پژوهش هدفمند و فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی» در استان کردستان نامگذاری شده بود.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.