به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ بهمن مرادنیا روز یکشنبه در جلسه تخصصی کمیته استانی استانداران ادواری کردستان اظهار داشت: مردم کردستان دل در گرو ایران دارند و با وجود تبلیغات و تلاش گسترده دشمنان برای جدا کردن این استان از ایران در اوایل انقلاب، ضد انقلاب ناکام ماند که این بیانگر درایت و شعور بالای مردم کردستان است.
وی یادآور شد: با توجه به وجود منابع خدادادی بالایی که در کردستان وجود دارد، شایسته نیست آمار بیکاری بالا و شاخص های اقتصادی این استان پایین باشد.
مرادنیا افزود: اقدامات خوبی در راستای جبران عقب ماندگی های کردستان انجام شده و همه تلاش می کنند ولی هنوز در رده های آخر هستیم و با آمارهای میانگین کشوری فاصله زیادی داریم که برای جبران این فاصله نیازمند جهش هستیم.
استاندار کردستان کریدور شمال - جنوب، راه آهن سنندج - همدان، فرودگاه سقز و جاده جدید سنندج - مریوان را از مهمترین پروژه های عمرانی این استان اعلام کرد و گفت: جاده سنندج - مریوان هم به لحاظ عمرانی و هم از حیث اقتصادی و دسترسی به مرز حائز اهمیت است و فرودگاه سقز نیز نقش بسزایی در زیرساخت های ارتباطی استان و توسعه غرب کشور خواهد داشت.
وی جلوگیری از خام فروشی معادن را یکی از مطالبات در این استان دانست و به وجود 2 معدن مهم سنگ آهن و کلنگ زنی سه طرح فولاد اشاره کرد و افزود: در کردستان یک واحد پتروشیمی فعال و یک پتروشیمی دیگر نیز در دست اجرا است.
مرادنیا در خصوص حوزه کشاورزی استان نیز اظهار داشت: توسعه باغات، افزایش تولید گوشت قرمز و توسعه زمین های کشاورزی آبی سه طرح مورد پیگیری در این حوزه است که اجرا و تکمیل این پروژه ها، کردستان را در مسیر توسعه قرار می دهد.
وی پیگیری تخصیص آب به استان را یکی از مهمترین موارد در دست اقدام اعلام کرد و یادآور شد: علیرغم وجود پنج میلیارد متر مکعب روان آب در استان، فقط 11 درصد زمین های کشاورزی استان آبی است در حالیکه میانگین کشوری 47 درصد است.
مرادنیا تاکید کرد: یکی از مشکلات کردستان بلاتکلیفی پروژه های کلنگ زنی شده سال های گذشته است که قدمت بعضی از آنها به 20 سال می رسد.
وی از جمله این پروژه ها را بیمارستان های بانه و سقز، جاده سنندج - مریوان، تالار فرهنگ سنندج، فرودگاه سقز و منطقه ویژه اقتصادی بانه معرفی کرد و گفت: با وجود محدودیت های بودجه ایی، این پروژه ها پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند‌ و تعدادی از آنها در سال 98 به بهره برداری می رسد.
مرادنیا در ارتباط با ایجاد صنایع آب بر در استان یادآور شد: ما در کردستان پنج میلیارد متر مکعب روان آب سالیانه داریم که به دلیل عدم استفاده، به استان های دیگر اختصاص می یابد و حق کردستان ضایع می شود.
استاندار کردستان در حوزه فرهنگی نیز از برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در اردیبهشت 98 خبر داد و افزود: با همکاری صدا و سیما ساخت سه سریال سنجرخان، مستوره اردلان و امیرنظام گروس برای شبکه یک سیما در دست انجام است.

** کردستان باید به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز با اشاره به نیاز کردستان به توسعه زیرساخت های ارتباطی گفت: کردستان باید به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شود.
شهرام ملکی اظهار داشت: راه، مولفه موثری در توسعه است و در کردستان 2 مقوله راه های روستایی و ارتقای راه های اصلی به بزرگراه اولویت های اصلی هستند.
وی تاکید کرد: در سال 95 سهم کردستان از 191 هزار کیلومتر راه روستایی 6 هزار و 98 کیلومتر بود که میزان برخورداری 44 درصدی استان نسبت به 65 درصدی کشور فاصله زیادی را نشان می داد.
ملکی افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری به 1500 کیلومتر راه روستایی و حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این در شرایطی است که سایر استان ها نیز در راستای ارتقای راه های روستایی تلاش می کنند.
وی ادامه داد: اولین گام مهم در این خصوص، اختصاص 20 درصد از اعتبارات استانی به ساخت راه های روستایی بود که در نتیجه از لحاظ عملکردی 265 کیلومتر راه به صورت 100 درصدی با اعتبار 110 میلیارد تومان ساخته شد که سهم استان را به 48 درصد ارتقا داد.
معاون عمرانی استاندار کردستان، ارتقای راه های استان از راه اصلی به بزرگراه را دیگر اولویت مهم استان دانست و یادآور شد: اتمام پروژه های نیمه تمام و آغاز پروژه های جدید به عنوان 2 اولویت مهم این حوزه در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: کریدور شمال - جنوب، راه ارتباطی شرق به غرب استان، مسیر سنندج - همدان، جاده سنندج - مریوان، راه آهن سنندج - همدان و فرودگاه سقز از جمله پروژه های نیمه کاره استان بود که علیرغم اعتبارات ضعیف، اقدامات خوبی در پیشبرد عملیات ساخت آنها صورت گرفته است.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.