به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد لطیف حسینی نسب روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران به مشکلات پیش روی نشریات مکتوب اشاره کرد و افزود: حذف آگهی های قوه قضاییه از یک ماه پیش در سطح کشور کلید خورده است و همین مسئله مشکلات مالی برای نشریات مکتوب سراسری و محلی ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: از این پس قرار شده آگهی های قوه قضاییه از طریق سامانه الکترونیک منتشر شود که این با مواد 73 و 302 و 343 آیین دادرسی مدنی و مواد 616، 344، 174 و 384 قانون آیین دادگستری کیفری در تعارض است.
مدیر خانه مطبوعات کردستان با بیان اینکه اعضای خانه های مطبوعات سراسر کشور به این بخشنامه قوه قضاییه واکنش نشان دادند، افزود: اگر این اقدام استمرار داشته باشد ضربات جبران ناپذیری به رسانه ها و نشریات مکتوب وارد می شود.
حسینی نسب یادآور شد: در شرایط اقتصادی امروز کشور که رسانه با مشکلات متعدد مالی و کمبود کاغذ مواجه شده است و به سختی هزینه های مورد نیاز چاپ و انتشار نشریات تامین می شود، حذف آگهی های دادگستری از نشریات می تواند حیات این رسانه ها را به خطر اندازد.
وی افزود: قرار شده درخواستی مبنی بر بازگرداندن شرایط انتشار آگهی های قوه قضاییه به حالت قبل با امضای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم رئیس قوه قضاییه شود که انتظار داریم نمایندگان مردم استان در مجلس هم با امضای خود از رسانه ها حمایت کنند.
مدیر خانه مطبوعات کردستان با بیان اینکه حذف آگهی های دادگستری در نشریات منجر به بیکاری تعداد زیادی خواهد شد، گفت: قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند سال آینده 50 درصد نشریات توان انتشار نخواهند داشت.
حسینی نسب با بیان اینکه قسمت بیشتر درآمد نشریات مکتوب به ویژه محلی ما از آگهی های دادگستری تامین می شود، اضافه کرد: بخش خصوصی در استان هایی هم چون کردستان ضعیف است و آنهایی هم که فعالیت می کنند زیاد اهل تبلیغات از طریق نشریات مکتوب نیستند.
وی به وضعیت اختصاص آگهی های مزایده و مناقصه از طریق سامانه اداره کل ارشاد اسلامی استان به نشریات اشاره کرد و گفت: روند کاری این سامانه هم نیاز به بازنگری دارد چراکه این مهم هم اصولی و برمنبای عدالت انجام نمی شود.
مدیر خانه مطبوعات کردستان ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان گفت: در گذشته اگر فردی صاحب امتیاز چندین نشریه سراسری بود به ازای هر کدام آگهی مزایده و مناقصه دریافت می کرد که اکنون مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان از این اقدام ممانعت به عمل آورده است.
حسینی نسب افزود: در حال حاضر بین افرادی که سابقه کاری بیشتری دارند و هزینه هایی هم بابت دفتر و سایر موارد پرداخت می کنند با فردی که تازه شروع بکار و مجوز نشریه ای را دریافت کرده است و حتی دفتر کار هم ندارد، به طور یکسان آگهی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می شود که این اقدامی عادلانه نیست.
وی از دیگر مشکلات نشریات استان را کاهش مخاطب خواند و گفت: به روز نبودن مطالب و توان مالی کم نشریات و کاهش انگیزه اعضای هیئت تحریریه به دلیل مشکلات اقتصادی از دلایل اصلی کاهش مخاطبان است.
9936/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.