درگیری پر طمطراق جامعه امروز با امکانات تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی به اندازه کافی افراد را در کنج عزلت فرو برده است و این روزها تلاش بسیاری از خانواده ها برای جبران هزینه ها موجب شده زمان کمتری در کنار هم و دوستان، آشنایان و فامیل باشند.
از سوی دیگر همین شرایط اقتصادی و هزینه های بالا هم تعداد مهمانی ها را کاهش داده اما هنوز آداب و رسومی هستند که ما را به حفظ صله رحم و گسترش ارتباطات امیدوار کنند.
آیین یلدا که بطور عامیانه به شب چله هم معروف است یکی از همین سنت های قدیمی و باستانی است که هدف، پیام و کارکرد اصلی آن حفظ و گسترش ارتباطات بین اعضای خانواده با یکدیگر، فامیل و بزرگترها است.
یلدا چند روز پیش از رسیدن موعد خود شور و شوقی وصف نشدنی در جامعه ایجاد می کند و بسیاری با خرید مایحتاج ویژه این شب آماده استقبال از بلندترین شب سال می شوند.
برنامه ریزی برای خرید و اینکه این شب را کجا برویم و در کنار چه کسانی باشیم دست کم یک هفته قبل از و هفته پایانی فصل پاییز شروع می شود.
این ذوق و شوق برای جامعه پر مشغله امروزی که ذهن ها با فضای مجازی و کم ارتباطی درگیر است یک نعمت محسوب می شود و حمایت جامعه و مسئولان فرهنگی از این نوع آیین ها در واقع تقویت روح زندگی، افزایش روحیات افراد و کمک به قوام و دوام آنچه به عنوان جامعه شناخته می شود، است.
اگر به عمق و گذشته این آیین رجوع کنیم با توجه به اینکه بیشتر مردم در گذشته های دورتر به کشاورزی اشتغال داشتند و از سوی دیگر اهمیت آب را بهتر درک می کردند شروع زمستان به معنای شروع بارش های فراوان و نعمات خدادادی بود.
گرفتن جشن برای شروع چنین فصلی و به پیشوازی آن رفتن می تواند یکی از فلسفه های گرامیداشت شب یلدا باشد.
اما امروز اگر یلدا بتواند حضور خود را به جامعه مدرن امروزی ثابت و ماندگاری خود را حفظ کند کارکرد دیگری را عملی کرده است، هر چند بسیار کوتاه اما یلدا منشا پیوند و شادی برای جامعه ای است که بشدت به آن نیاز دارد.
یکی از کارشناسان فرهنگی در رابطه با شب یلدا و تاثیر آن در نزدیک کردن خانواده ها به یکدیگر به خبرنگار ایرنا گفت: در کردستان جشن یلدا فرصتی برای به فکر هم بودن است مثلا در هر محله‌ای اگر خانواده‌هایی باشد که استطاعت مالی مناسبی برای برگزاری این مراسم نداشته باشد از طرف دیگران برای این خانواده شام برده می ‌شود.
امیر صادقی با اشاره به اینکه کالک تورش یکی از میوه هایی است که مصرف آن در شب یلدا در مناطق مختلف کردستان مرسوم است، افزود: چون در بازار «کالَک تورش» به تعداد کافی موجود نیست و معمولا گران است، اگر زن منزل در همسایگی یا در فامیل بداند زن بارداری هست حتما از آن کالک (خریزه محلی) ترش برایش می برد.
وی اظهار داشت: همچنین در این شب اگر همسایه‌ها مایل باشند از غذایی که تهیه کرده‌اند به یکدیگر می دهند که به آن «کاسه هاوسا» یا کاسه همسایه می ‌گویند.
صادقی تاکید کرد: از رسم‌های جالبی که در این شب در کردستان رایج است می توان به خوانچه بردن از طرف خانواده پسر برای نامزدش اشاره کرد.
وی گفت: در این خوانچه‌ها باید از شام گرفته تا خشکبار و میوه برای خانواده‌ عروس ببرند به صورتی که آن شب، خانواده عروس برای برگزاری شب یلدا یا شب چله هیچ تدارکی از قبل نمی بینند.
صادقی اضافه کرد: رسم دیگری وجود دارد به نام «شه ‌و زمسانی» که در آن عروس اولین شب چله را در خانه‌ شوهر تجربه می کند که به این معناست که این بار خانواده‌ عروس باید خوانچه‌هایی را که تمام نیازهای شب چله خانواده‌ داماد را بر طرف می کند را به منزل داماد ببرند.
وی با بیان اینکه از دیگر تمهیدات برای گذران این شب، انجام برخی بازی‌های محلی است، افزود: مشهورترین این بازی ‌ها در کردستان «گوروابازی» یا جوراب بازی است.
صادقی با اشاره به اینکه این بازی دسته جمعی است و شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند و دارای هیجان بسیار زیادی است، گفت: همه‌ مهمان ‌ها می ‌توانند در این بازی‌ شرکت کنند و معمولا انجام آن با ابراز هیجانات افراد همراه است و چند ساعتی از شب را به خود اختصاص می ‌دهد.
صادقی با تاکید بر اینکه ویژگی اصلی شب چله، جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم است اضافه کرد: در این جمع شدن‌ها بسیاری از کدورت ‌ها برطرف می ‌شود بخصوص امروزه که خانواده‌ها کمتر همدیگر را ملاقات می ‌کنند، فرصت مناسبی برای تجدید دیدار است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.