مدیرکل هواشناسی استان کردستان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کشت انتظاری حبوبات (نخود) و گلرنگ دیم ترجیحا به صورت حفاظتی، در صورت گاورو شدن زمین و عدم پوشش برف و یخ زدگی خاک، پایش مزارع کلزا از نظر آفت شته مومی و مبارزه شیمیایی در صورت نیاز با مشورت کارشناسان از توصیه های هواشناسی به کشاورزان در چند روز آینده است.
رحیم صدیقی اظهار داشت: در بخش باغبانی توصیه های هواشناسی شامل استفاده از نهال لیبل دار (شناسه دار) و دارای گواهی بهداشتی از نهالستان های مجوز دار و معتبر جهت احداث باغ و نتظیم دما و رطوبت گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ خوراکی با توجه به تغییرات دما و رطوبت هوا است.
وی با اشاره به اینکه از دیروز وضعیت جوی نسبتا آرام و پایدار است، افزود: امروز و فردا با فعالیت سامانه نسبتا ضعیف بارشی در سطح استان بخصوص در قسمت هایی از شمال و غرب (بانه، سقز، مریوان، سروآباد، زرینه و هزارکانیان) شاهد بارش های پراکنده باران و برف (مناطق کوهستانی، گردنه ها و ارتفاعات برف) خواهیم بود.
مدیرکل هواشناسی کردستان یادآور شد: از اواخر روز جمعه این موج از آسمان استان خارج شده و دوباره در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده هوای استان آرام و پایدار است.
وی تاکید کرد: الگوها و نقشه های هواشناسی بیانگر فعالیت یک موج بسیار فعال بارشی در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته آینده است که در برخی نقاط این استان بارش های سنگین برف را به همراه دارد.
صدیقی گفت: شرایط سرما و یخبندان شبانه همچنان تا روز شنبه بر بیشتر مناطق استان کردستان حاکم است و احتمال می رود در سه روز آینده (بخصوص ساعات اولیه صبح) پدیده وارونگی هوا منجر به انباشت آلاینده ها در شهرهای سنندج و سقز شود.
به گزارش ایرنا، میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.