فرزام بیدار پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار عمل سزارین در مراکز درمانی و بیمارستان های این استان و پس از آغاز به کار طرح تحول نظام سلامت با کاهش چشمگیری روبرو شده است.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود در سال حدود 29 هزار زایمان در استان انجام می شود، افزود: از این تعداد تنها حدود 34 درصد به صورت سزارین بوده و مابقی طبیعی انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان های طبیعی یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که نتایج بسیار خوبی نیز بدنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه کردستان جزو استان های برتر در زمینه کاهش آمار سزارین است، یادآور شد: در برخی شرایط انجام سزارین ضروری است اما در مواقع دیگر زایمان به صورت طبیعی، فیزیولوژی و یا زایمان بدون درد انجام می شود که برای مادر و نوزاد بهتر است.
بیدارپور اضافه کرد: در راستای افزایش زایمان طبیعی از حدود 2 سال پیش کمیته ای در دانشگاه تشکیل شد که با حضور چند پزشک متخصص برای مادران باردار دوره های آموزشی انجام این نوع زایمان برگزار می شود.
وی ارتقای سلامت خانواده و تحکیم بنیان آن، ارتقای سلامت مادر و کودک از طریق پیشگیری از بارداری خطرناک را از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارتقای شاخص سلامت زنان در جامعه اعلام کرد.
طرح تحول سلامت با هدف ارتقای کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور از جمله استان کردستان اجرا شده است.
مجتمع زایمان بیمارستان بعثت سنندج دارای 10 اتاق زایمان، یک اتاق عمل و یک اتاق ویژه درمان فیزیولوژی است، اتاق زایمان مجهز به امکانات و تجهیزات مناسب برای یک زایمان طبیعی سالم است، این مجتمع در راستای تحقق طرح تحول نظام سلامت و رایگان کردن زایمان طبیعی بهمن ماه 93 در سنندج راه اندازی شده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.