محمدابراهیم زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باید از قالب حرف خارج و نسبت به عملی کردن این بند در راستای گسترش قطب های گردشگری در استان و ایجاد اشتغال گام برداشت.
«عنوان بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گسترش قطب های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویت ساز است»
وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در کردستان ضعف در زیرساخت ها و راههای مواصلاتی است، افزود: از آنجایی که راه های مواصلاتی (جاده و فرودگاه) زیربنای توسعه گردشگری در هر منطقه ای محسوب می شود پس اولین گام ایجاد و تقویت زیرساخت های ارتباطی است.
زارعی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای احداث و بهسازی راه ها(کریدور شمال به جنوب) و ایجاد هتل ها و مهمانپذیرها در استان انجام شده است، تاکید کرد: با این وجود نیاز است در این حوزه بیشتر هزینه کرد تا شرایط لازم برای جذب توریسم فراهم شود.
فرماندار سنندج یادآور شد: به دلیل مرزی بودن کردستان، در صورت استانداردسازی راه ها، مسیر سنندج - مریوان و سنندج به بانه می تواند عبور و مرور گردشگران را تسهیل بخشد و به رونق گردشگری در منطقه کمک کند.
وی تقویت و حمایت از بخش خصوصی را در گسترش قطب های گردشگری بسیار مهم دانست و گفت: باید ساخت و سازها و امور را در این حوزه به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت فقط راهنما و ناظر باشد.

** آموزش، یکی از مولفه های رونق قطب های گردشگری
فرماندار سنندج با بیان اینکه آموزش اولین و مهمترین مولفه برای گسترش قطب های گردشگری با محوریت مناطق هویت ساز است، افزود: ارگان های مربوطه بویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید نسبت به آموزش و آگاه سازی مردم برای تحقق این مهم گام های بهتری بردارند.
وی اظهار داشت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی یکی از مباحث بسیار مهم در این زمینه است که با آموزش به بخش خصوصی و مردم و حمایت از آنان می توان کمک بسیار مهمی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال کرد.
زارعی آموزش به مهمانپذیرها، هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی با هدف برخورد صحیح با گردشگران و جلب رضایت آنان را ضروری دانست و اضافه کرد: جذب گردشگر ثروت و اشتغال بدنبال دارد، بنابراین نباید بی توجه از کنار این موضوع گذشت.

** ضرورت توجه به گردشگری رویداد محور
فرماندار سنندج یکی از مهمترین مسایل برای توسعه صنعت گردشگری را توجه به گردشگری رویداد محور دانست و یادآور شد: کردستان از این لحاظ دارای پتانسیل های فراوانی است و باید به خوبی از آن بهره برد.
وی تاکید کرد: برگزاری مراسم هایی مانند جشنواره برداشت توت فرنگی، برداشت انار و انگور، جشنواره اقوام، تئاتر خیابانی مریوان و سقز، مراسم معنوی مولودی خوانی (ماه ربیع الاول) و عروسی پیرشالیار از جمله پتانسیل های استان برای جذب گردشگر و رونق این صنعت است به شرط اینکه این آیین ها در زمانی مشخص و با اطلاع رسانی و تبلیغ صحیح صورت گیرد.
زارعی با بیان اینکه گردشگری یکی از صنایع پاک محسوب شده و با کمترین هزینه می توان بیشترین درآمد را کسب کرد، افزود: طبیعت کردستان منحصربفرد است و از این پتانسیل می توان به بهترین نحو ممکن برای گسترش گردشگری بهره گرفت.
وی مرزی بودن استان را فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری سلامت دانست و گفت: با توجه به اینکه در حوزه سلامت، مراکز درمانی و کادر پزشکی خوبی در کردستان داریم از این راه می توان برای جذب گردشگران حوزه سلامت بویژه از اقلیم کردستان عراق اقدام کرد.
فرماندار سنندج اضافه کرد: از آنجایی که بخشی از فرهنگ ایرانی در آن سوی مرزها وجود دارد باید ارتباط مناسبی با کشورهای همسایه برقرار کرد و از این فرصت برای جذب گردشگر بهره برد.
زارعی افزود: وجود آثار تاریخی و فرهنگی فراوان در استان بویژه در سنندج و روستاهایی مثل اورامان و منطقه ژاوه رود در کنار طبیعت زیبا، ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگران خارجی است ضمن اینکه ایجاد مقاصد کوتاه گردشگری مذهبی نیز بسیار کمک کننده می تواند باشد.
وی با بیان اینکه گردشگری امنیت پایدار به همراه دارد، تاکید کرد: وقتی فردی در قبال این صنعت ارتزاق کند مراقب است که ناامنی ایجاد نشود.
به گزارش ایرنا، متن کامل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در پنج بخش تدوین شده و در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی آن طراحی شده است.
حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه 22 مهر دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌ نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین ‌شده و ارائه نظرهای مشورتی برای تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.