به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خداویسی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته در این مدت 269 هزار و 662 لیتر سوخت قاچاق در استان کشف و ضبط شد.
وی دلیل افزایش قاچاق سوخت در کردستان را ناشی از نوسانات قیمت ارز اعلام کرد و افزود: بیشترین قاچاق سوخت در پایانه مرزی باشماق و مربوط به کامیون ها و اتوبوس هایی بود که باک اضافی داشته و از این طریق اقدام به قاچاق می کردند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یادآور شد: در این مدت مقدار کشفیات برنج قاچاق 289 هزار و 820 کیلوگرم بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 649 درصد رشد داشت.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان یک هزار و 208 دستگاه لوازم صوتی و تصویری در کردستان کشف و ضبظ شد، اضافه کرد: این رقم نسبت به 11 هزار و 128 دستگاه کشف شده در سال قبل، 89 درصد کاهش نشان می دهد.
خداویسی از کشف 6 هزار و 239 دستگاه لوازم خانگی قاچاق در استان در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم کشفیات در مقایسه با 2 هزار و 351 دستگاه سال پیش، 165 درصد افزایش دارد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان آمار مربوط به کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی را در سال جاری یک میلیون و 13 هزار و 800 قلم و نسبت به پارسال با 79 درصد کاهش اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته در همین مدت چهار میلیون و 984 هزار و 295 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق کشف شد.
خداویسی به دستگیری یک هزار و 656 متهم مربوط به قاچاق کالا در استان از ابتدای امسال تا پایان آبان اشاره کرد و افزود: در همین مدت، 49 باند قاچاق در کردستان متلاشی شد که در مقایسه با 41 باند پارسال 19 درصد رشد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا هشت ماهه منتهی به آبان ماه، 17 میلیون لیتر سوخت از استان صادر شد، گفت: در همین مدت 152 میلیارد ریال از محل پرداخت سود حاصل از فروش سوخت به حساب سرپرست خانوارهای ساکنان شعاع 20 کیلومتری مرز استان واریز شد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به وجود 18 هزار و 139 خانوار مرزنشین اشاره کرد و یادآور شد: در این مدت به حساب هر سرپرست خانوار واقع در شعاع 20 کیلومتری مرز 6 میلیارد ریال واریز شد ضمن اینکه به زودی 50 میلیارد ریال دیگر نیز به حساب این خانوارها واریز می شود.

** 70 درصد اقدامات مبارزه با قاچاق، فرهنگی و در حوزه پیشگیری است
خداویسی افزود: سیاست ما براساس قانون جدید از سال 92 تغییر کرد و اکنون 70 درصد اقدامات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در حوزه پیشگیری و کارهای فرهنگی و 30 درصد نیز مقابله ای است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری اساس کار کا در بحث اقلام ممنوعه بویژه مشروبات الکلی است، اضافه کرد: اقدامات کسانی را که از طریق جابجایی کالا امرار معاش می کنند مورد اغماض قرار می گیرد اما با قاچاق های سازمان یافته بشدت برخورد می شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه قاچاق دام زنده به خوبی مدیریت و در حال حاضر به کمترین میزان خود رسیده است، اظهار داشت: قاچاقیان عمده در استان مدتی است مجهز به اسلحه شده اند بنابراین مقابله با آنان دشوارتر شده است.
خداویسی ضمن تاکید بر این نکته که هیچگاه با کولبران برخورد قهری نمی شود، یادآور شد: هدف دولت برخورد با متجاوزان مرزی است و این موضوع با کولبری کاملا متفاوت است.
وی تاکید کرد: در صورتیکه با متجاوزان مرزی برخورد نشود، خود مردم مرزنشین استان به عملکرد دولت معترض خواهند شد بنابراین برای حفظ امنیت مرزها و مرزنشینان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، استان کردستان یکی از استان های مرزی کشور است که حدود 230 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و اکنون دارای سه بازارچه مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد در سروآباد است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.