مهدی مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال بابت استخراج، بهره برداری و برداشت هر واحد از ماده یا مواد معدنی بهره برداران از معادن مبلغی متناسب با پروانه بهره برداری واحد خود به دولت پرداخت می کنند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین رشد وصولی حقوق دولتی معادن سال گذشته در سطح کشور مربوط به کردستان بود، افزود: 408 میلیارد ریال در سال 96 حقوق دولتی از معادن استان وصول شده بود.
مرادی میزان وصولی حقوق دولتی معادن استان در هفت ماه منتهی به مهر ماه امسال را 200 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: بر طبق قانون می بایست 15 درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان برگشت داده و در زمینه زیرساخت معادن هزینه شود.
وی با اشاره به اینکه چهار میلیارد و 300 میلیون ریال از اعتبار سال 95 را در سال 96 به بخش معادن اختصاص و هزینه شد، تاکید کرد: چهار میلیارد و 800 میلیون ریال از اعتبار سال 96 را هم در سال جاری به حوزه معادن استان اختصاص دادند.
تنوع مواد معدنی استان کردستان شامل 18 نوع مواد فلزی، مهم غیرفلزی، مهم مصالح ساختمانی است و از جمله معادنی که دارای پروانه بهره برداری هستند طلا، سنگ آهن، منگنز، سرب و روی، باریت، سیلیس، فلدسپات، سنگ های تزئینی (مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن)، پوکه، پوزولان، سنگ آهک و سنگ لاشه است.
معدن های طلای ساریگونی و سنگ مرمر استان از موفق ترین معادن به شمار می روند و ظرفیت اشتغال تمام معادن استان 2 هزار نفر است.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.