به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام کرمی روز یکشنبه در اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز اظهار داشت: هرسال 82 جشنواره تئاتر در سطح کشور برگزار می شود که 10 مورد از آنها در سطح بین المللی هتستند و جزو رویدادهای مهم کشور محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه امسال جشنواره تئاتر کردی سقز هم به لیست رویدادهای مهم کشور اضافه شده است افزود: توجه به‌هویت فرهنگی و زبان کردی شاخصه اصلی جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این جشنواره به دلایل مختلفی از جمله دبیری آن توسط یکی از مفاخر تئاتر کشور حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه قطب الدین صادقی تئاتر علمی را در کشور گسترش داده است، اضافه کرد: تئاتر کشور به سمت علمی شدن با هویت موثری در حال حرکت است.
وی افزود: این استاد برجسته تئاتر کشور می توانست هم چون تعداد دیگری از هنرمندان ما فقط هنرمند و یا مدرس باشد ولی او هیچگاه شانه از زیربار مسئولیت فرهنگی و‌هنری خود خالی نکرد.
کرمی با اشاره به اینکه برخی جشنواره های کشور بعد از چند دوره دچار تکرار و کلیشه می شوند، یادآورشد: دکتر قطب الدین صادقی جشنواره امسال تئاتر کردی را مطابق معیار و الگوهای فستیوال های دنیا برگزار کرد.
وی اظهارداشت: پانزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز با رویکر مخاطب محوری و توجه به دغدغه های روز جامعه برگزار شد و این‌ نوید و‌ تحول خوبی در دوری از کلیشه و تکرار در اجرای این برنامه فرهنگی و هنری است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره بیشتر محفلی برای گردهمایی هنرمندان بود، گفت: این تغییر رویکرد توسط دکترصادقی شکل گرفت که بسیار هم مورد استقبال واقع شده است.
کرمی اضافه کرد: بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به توجه به آیین های ویژه کُردی داریم چراکه برخی از آیین ها به فراموشی سپرده شدند و می طلبد در تولید آثار هنری برای احیای آیین‌ها تلاش شود.
به گزارش ایرنا، نمایش ملائکه کاری از هنرمندان استان آذربایجان غربی نخستین نمایش و «کولبه ره کان» به کارگردانی قطب الدین صادقی از سنندج هم آخرین نمایش به اجرا درآمده در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز بود.
در طول چهار روز برگزاری این جشنواره 9 نمایش داخلی، سه نمایش خارجی و یک نمایش در بخش ویژه این جشنواره به اجرای برنامه خود پرداختند.
این دوره از جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار شده و در پایان هم 2 نمایش منتخب برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد.
از دیگر برنامه های جانبی این دوره از جشنواره برپایی نمایشگاه عکسی از دوره اول تا چهاردهم جشنواره تئاتر کردی سقز در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد اسلامی سقز و برگزاری نشست های نقد و بررسی و کارگاه های آموزشی بود.
9936 / 9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.