به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ دوم مهدی دانش‌ پور اظهار داشت: برخی آتلیه‌های عکاسی که برای تصویربرداری در مراسم حاضر می‌ شوند فاقد مجوز هستند.
وی افزود: همچنین تعدادی از این آتلیه‌ها نگاتیو فیلم‌ها را در پایان کار به مشتریان خود تحویل نمی‌ دهند و آن را در بایگانی خود یا حافظه دستگاه‌های تصویربرداری نگهداری می‌ کنند و بدون اجازه، تصاویر ثبت ‌شده را به ‌عنوان نمونه کار در اختیار سایر مشتریان قرار می ‌دهند.
این مقام انتظامی یادآور شد: طبق ماده 640 قانون مجازات اسلامی این اشخاص از سه ماه تا یکسال حبس و جزای نقدی از یک‌ میلیون و 500 هزار ریال تا 6 میلیون ریال و 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.
وی اضافه کرد: با هر شخصی که با استفاده از تصاویر خصوصی دیگران، قصد تبلیغات داشته یا باعث جریحه ‌دار کردن عفت عمومی شود برخورد قانونی شده و از سوی محاکم قضایی به مجازات محکوم خواهد شد.
سرهنگ دانش ‌پور گفت: اخیرا عکاس حرفه‌ای مراسم که به دنبال بازار گرمی و تبلیغات برای کار خود بود، با عبور از خط قرمزها و انتشار تصاویر یک مراسم برای تبلیغات کار خود نه تنها باعث نگرانی شهروندان سنندجی شد بلکه در پی شکایت با قانون و مراجع قضایی سر و کار پیدا کرد.
وی تاکید کرد: در پی شکایت خانم جوانی مبنی بر اینکه فردی ناشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام تصاویر خصوصی مراسم عروسی اش را منتشر کرده و مشکلات خانوادگی و اجتماعی برای او به وجود آورده است موضوع جهت بررسی در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
وی یادآور شد: به دلیل تهدیدی که در این فضا شاکیه و خانواده‌اش را دچار نگرانی و پریشان‌ خاطری کرده بود موضوع به ‌صورت ویژه پیگیری شد و ماموران اداره مبارزه با جرائم پلیس فتا کردستان با بکارگیری روش‌های فنی و شگردهای تخصصی‌، مرد عکاس 27 ساله به هویت ش ‌- پ را شناسایی و دستگیر کردند.
سرهنگ دانش پور اضافه کرد: متهم که عکاس حرفه‌ای مراسم عروسی است و در یکی از آتلیه های شهر سنندج مشغول به کار است در بازجویی‌های فنی ماموران پلیس با مشاهده مدارک مستدل و غیر قابل ‌انکار، به بزه انتسابی اعتراف کرد و انگیزه خود را تبلیغات برای آتلیه اش خواند، پرونده ای در این ارتباط تشکیل و همراه متهم تحویل مراجع قضایی شد.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کردستان به شهروندان توصیه کرد برای انتخاب عکاس از مراسم خود حتما از آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام استفاده کنند تا گرفتار زیادخواهی عکاسان بدون مجوز نشوند و آبرو و حیثیت خود و شرکت کنندگان در مراسم را به خطر نیندازند.
وی یادآور شد: حفظ حریم خصوصی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در گام اول بر عهده خود مردم است و آنها با رعایت موارد ساده ایمنی می‌ توانند مانع از دست اندازی دیگران به حریم خصوص خود شوند.
سرهنگ دانش‌پور افزود: انتخاب آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام برای عکاسی و فیلمبرداری از مراسم یکی از ضروریاتی که مردم باید به آن توجه کنند ضمن آنکه در پایان کار حتما تمام نسخه‌های اصلی تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را باید از آتلیه دریافت کنند.
وی تاکید کرد: نگهداری این نسخه‌ها در حافظه سیستم‌هایی که به اینترنت متصل می‌شود اشتباه بوده و برای نگهداری این اطلاعات حتما باید از حافظه‌های جانبی مثل هارد اکسترنال استفاده کرد البته این هارد نیز باید دور از دسترس دیگران باشد تا کسی نتواند از اطلاعات ذخیره شده در آن سوءاستفاده کند.
رئیس پلیس فتا فرمانده انتظامی کردستان گفت: مردم در صورت مشاهده مصادیق جرائم سایبری مراتب را به پلیس فتا محل سکونت گزارش کرده و یا از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی با ما در میان بگذارند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.