به گزارش خبرنگار ایرنا، قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و پس از بازنگری آن در دی ماه سال گذشته و تصویب آن در مجلس، اردیبهشت امسال بری اجرا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.
این قانون در راستای حمایت از معلولان و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در میان قشرهای مختلف به تصویب رسید و مناسب سازی فضاهای شهری، اماکن عمومی، تامین مسکن، اشتغال و فراهم کردن امکانات مختلف ورزشی، تفریحی، فرهنگی و غیره برای معلولان از جمله مواردی است که در این قانون بر آن تاکید شده است.
و حال اجرای کامل این قانون از جمله مطالبات اصلی جامعه معلولان کردستان است، خواسته و مطالبه ای که روز سه شنبه در نشست هم اندیشی انجمن ها و تشکل های معلولان کردستان با مرادنیا استاندار بارها تکرار و بر روی آن تاکید شد.

** توجه به معلولان در جامعه نهادینه شود
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان در این نشست با بیان اینکه جامعه معلولان استان با مشکلات و موانع زیادی روبرو هستند، افزود: توجه به این قشر در جامعه باید افزایش یافته و نهادینه شود.
نصرالله ابراهیمی اظهار داشت: ایجاد جایگاهی برای معلولان در سیستم های اداری و دولتی همواره جزو اهداف بلند مدت این قشر بوده و هست.
وی همچنین با تاکید بر تلاش برای اجرای قانون حمایت از معلولان اضافه کرد: در زمینه اجرایی شدن این قانون در حال تفکیک مواد آن بوده و ماده مربوط به هر دستگاه و سازمانی را جدا می کنیم.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان اظهار داشت: استاندار کردستان نگرش مثبتی نسبت به مسایل معلولان دارند و حکمی که برای انتصاب مشاور از میان این قشر صادر شده نشان دهنده تغییر نگرش نسبت به معلولان است.
وی ابراز امیدواری کرد این انتصابات به شهرستان های استان نیز تسری پیدا کرده و سایر استان های کشور نیز این کار را الگوی خود قرار دهند.

** امروز معلولان جایگاه اجتماعی می خواهند
مسئول انجمن معلولان شهرستان قروه نیز در این نشست گفت: امروز مطالبه معلولان با گذشته تفاوت زیادی دارد و خواسته این قشر از سبد غذایی به داشتن جایگاه اجتماعی رسیده است.
صادق حسین زاده افزود: معلولان می خواهند از استعدادها و توانایی هایشان بهره گرفته شود و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های جامعه نقش داشته باشند.
وی با بیان اینکه درخواست جدی جامعه معلولان از مسئولان دستگاه های اجرایی استان اجرای قانون است، یادآور شد: عدم مناسب سازی فضاهای شهر و معابر عمومی مانع حضور معلولان در مراکز مختلف شده است.
مسئول انجمن معلولان شهرستان قروه اظهار داشت: ما مطالبات خود را از بهزیستی پیگیری نمی کنیم بلکه براساس قانون جامع حمایت از معلولان همه دستگاه ها وظیفه دارند در این زمینه تلاش کنند.
وی همچنین به اشتغال معلولان به عنوان یکی دیگر از مطالبات و خواسته های این قشر اشاره کرد و گفت: در زمینه اشتغال سد بزرگی به نام امور مالیاتی بر سر راه معلولان قرار دارد که امید می رود با پیگیری مسئولان این مشکل رفع شود.
حسین زاده اضافه کرد: در زمینه مسکن نیز ظرفیت خوبی داریم و براساس قانون راه و شهرسازی باید زمین رایگان در اختیار معلولان قرار دهد اما در استان این مساله اجرایی نمی شود و با موانع و مشکلاتی مواجه است.
وی همچنین خواستار بومی سازی قانون حمایت از معلولان و استفاده از ظرفیت های موجود استان در این زمینه شد و یادآور شد: در حوزه سازمان های مردم نهاد نیز موانعی داریم که امید می رود برطرف شود.

** ایجاد اشتغال پایدار روستایی برای معلولان
مسئول انجمن معلولان کامیاران نیز در این نشست با تاکید بر توسعه اشتغال پایدار روستایی گفت: توسعه اشتغال پایدار در روستاها برای معلولان مانع هجوم آوردن این قشر به داخل شهرها خواهد شد.
ایرج گیلاسی با بیان اینکه در حال حاضر معلولان زیادی از منزل زندانی هستند، افزود: باید زمینه حضور این افراد در بطن جامعه فراهم شود.
وی با تاکید بر مناسب سازی مکان های مختلف گردشگری، تفریحی و معابر عمومی برای استفاده مسئولان اظهار داشت: از نمایندگان انتظار می رود از قانون معلولان در مجلس حمایت کنند.

** عدم مناسب سازی معلولان را خانه نشین کرده است
مسئول انجمن معلولان شهرستان بانه نیز در سخنانی گفت: عدم مناسب سهزی فضاهای عمومی شهری موجب شده که بسیاری از معلولان خانه نشین شده و از حق و حقوق اجتماعی خود بگذرند.
مهدی فردیان با بیان اینکه اجرای قانون جامع حمایت از معلولان منجر به رفع بسیاری از مشکلات و دغدغه های این قشر می شود، خواستار اعمال قانون سه درصد سهیمه اشتغال معلولان در ادارات شد.
وی اظهار داشت: در شهرستان بانه تنها یک مرکز ویژه معلولان ذهنی وجود دارد و این شهرستان فاقد مراکز مخصوص کودکان بی سرپرست و مراکز شبانه روزی است.
مسئول انجمن معلولان شهرستان بانه یادآور شد: در زمینه ایجاد مراکز ویژه معلولان ما زمین داریم اما مجوز داده نمی شود و انتظار داریم با پیگیری مسئولان استان این مشکل رفع شود.

** تمام فرمانداران دارای مشاور معلولان باشند
مسئول انجمن معلولان مریوان نیز با بیان اینکه مسئولان استانی و شهرستانی همکاری و تعامل با جامعه معلولان داشته باشند، گفت: در راستای رسیدگی به وضعیت این قشر می طلبد تمام فرمانداران مشاور معلولان داشته باشند.
خالد مدنی فر از جمله مشکلات و خواسته های معلولان مریوان را مناسب سازی معابر و توجه به اشتغال آنان اعلام کرد و خواستار پیگیری از سوی مسئولان استان شد.

** زمینه تحصیل رایگان معلولان فراهم شود
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان نیز گفت: با توجه به شرایط ویژه ای که معلولان دارند در خواست داریم که زمینه تحصیل این قشر به صورت رایگان فراهم شود تا دغدغه های آنان تا حدودی کاهش یابد.
سینا کریمی کردستانی افزود: معلولان استان به خصوص افراد دارای ضایعه نخاعی مشکلات زیادی در زمینه تردد و رفت و آمد دارند در حالیکه در استان های دیگر این قشر براحتی تردد می کنند.
وی با تقدیر از استاندار کردستان بدلیل انتخاب مشاور معلولان گفت: این حرکت موجب شده که ما جامعه معلولان محدودیت را حس نکنیم.
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان تاکید کرد: امید می رود این مهم در میان فرمانداران شهرستان ها و مدیران اجرایی دستگاه های مختلف استان نیز ترویج یابد.
در این نشست بهمن مرادنیا استاندار کرستان قول مساعد داد تمام مشکلاتی که از سوی نمایندگان تشکل های مختلف در حوزه معلولان بیان شد را پیگیری کند.
110 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.
در تقویم جمهوری اسلامی ایران 12 آذر با عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.