بختیار مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات آبخیزداری بیولوژیک در سال جاری در سطح 9 هزار و 661 هکتار از محل اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی آغاز شده که تاکنون 50 درصد به اجرا درآمده است.
وی افزود: این طرح ها با اهداف مدیریتی مرتعداری و آبخیزداری در راستای حفظ و احیای مراتع و برای ایجاد شرایط لازم جهت زادآوری، تکثیر گونه‌های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مرتعی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کاهش سرعت آب و کنترل و بهره وری مناسب از سیلاب و افزایش پوشش گیاهی اجرا می شود.
مرادی تاکید کرد: در سال جاری حدود 180 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخوانداری، آبخیزداری، مرتعداری و جنگلبانی کردستان اعتبار تخصیص یافته که حدود 25 میلیارد ریال آن مربوط به عملیات بیولوژیک است.
وی یادآور شد: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان شامل کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی، قرق و کنتورفارو تبدیل مزارع دیم نابارو ور به مرتع است که در آن علاوه بر کاشت درختان و بوته ها، از کاشت گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، پروتریوم، آگروپاپیرون، آویشن ختمی و کاسنی در اراضی ملی استان نیز استفاده می شود.
کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.