کامران خرم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارندگی استان از ابتدای پاییز تاکنون نیز نسبت به دراز مدت 47 درصد افزایش نشان می دهد.
وی آمار بارندگی های استان از ابتدای سال آبی جاری را تاکنون 99 میلی متر اعلام کرد و افزود: این آمار در سال آبی گذشته در همین مدت 26 میلی متر بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: در حال حاضر حجم آب پشت سدهای استان با احتساب سد شهید کاظمی سقز یک میلیارد و 253 میلیون مترمکعب است.
خرم با اشاره به اینکه میزان آب ذخیره شده سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 6 درصد بیشتر است، اضافه کرد: حجم این آب ها در سال 96 در همین زمان، یک میلیارد و 175 میلیون مترمکعب بود.
کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود که میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.