جلال قلعه شاخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جامعه روستایی و عشایری کشور به عنوان یکی از حافظان استقلال، امنیت و فرهنگ این مرز و بوم همواره نقش بی بدیلی در حفظ و گسترش مواریث فرهنگی این سرزمین دارند.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری همواره بر رشد، توسعه و عمران روستاها تاکید کرده اند و دولت هم در تقویت فرهنگ و ارزش های انقلابی با رویکرد اقوام و اقلیت های قومی و مذهبی برنامه هایی را اجرا و یا در دست اقدام دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: در راستای عمل به منویات رهبری و تحقق برنامه های دولت و تکلیف مصرح در اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و برنامه ششم توسعه کشور، ضرورت توسعه فرهنگ و هنر روستایی با رعایت عدالت و توازن فرهنگی، تصمیم به برگزاری جشنواره قلم روستایی گرفته شد.
وی کشف استعدادهای درخشان بومی و روستایی در حوزه نویسندگی و تحقق حاکمیت احکام و ارزش های الهی و تقویت مبانی فکری و عقیدتی روستاییان را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره ملی اعلام کرد.
قلعه شاخانی یادآور شد: جریان سازی و تولید آثار فاخر فرهنگی در حوزه روستاهای سراسر کشور، ارج نهادن و معرفی توانمندی ها و مهارت های ادبی روستاییان و ایجاد تعادل و توازن در تحقق عدالت اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر روستاییان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه فراخوان شرکت در این جشنواره از 29 آبان اعلام شده است، گفت: از امروز تا 29 آذر ماه علاقمندان فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی به شرایط شرکت در جشنواره ملی «قلم روستا» اشاره کرد و افزود: این جشنواره مختص ساکنین روستاست و محدودیت سنی هم برای شرکت کنندگان وجود ندارد.
قلعه شاخانی اظهار داشت: اصل آثار چاپ شده باید در سه نسخه از طریق پست به آدرس دبیرخانه جشنواره قلم روستا ارسال شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: آثار ارسالی می بایست دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و در فاصله زمانی سال های 1395 تا 30 آبان 97 به چاپ رسیده باشند.
وی گفت: به منظور حمایت از قلم نویسندگان روستایی سکونت داخل روستای نویسندگان دارای اثرباید از سوی بخشدار یا دهیار تایید شود.
قلعه شاخانی با بیان اینکه هر شرکت کننده مجاز به ثبت و ارسال 2 عنوان کتاب است، افزود: آثار چاپ شده در حوزه علوم انسانی (ادبیات)، علوم و معارف دینی و هنر (شامل شعر، داستان، رمان، ضرب المثل ها، متل ها، قصه ها و افسانه ها، لُغز و چیستان و معماها، لطیفه ها) باشد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: آثار می تواند در قالب نظم و نثر به یکی از زبان های فارسی، آذری، عربی، بلوچی، کُردی و دیگر گویش های وابسته به یکی از زبان های بومی ایران زمین باشد.
وی به بخش ویژه این جشنواره هم اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی آثار دریافتی با این مضمون به صورت ویژه پذیرفته و داوری می شود.
قلعه شاخانی زمان اعلام رای هیات داوران را 5 اسفند اعلام کرد و گفت: مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره همزمان با سالروز تاسیس کانون های مساجد 17 و 18 اسفند امسال برگزار خواهد شد.
این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت متبوع با عنایت به قابلیت های برجسته و شبکه فراگیر کانون های فرهنگی هنری مساجد مستقر در روستاهای سراسر کشور و وجود نیروهای خلاق در این کانون ها و حمایت مادی و معنوی مقامات و مسئولان استان کردستان اسفند امسال در سنندج برگزار خواهد شد.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.