عثمان صالح زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این طرح 11 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کشور هزینه می شود.
وی با اشاره به عملکرد پروژه های حوزه آبخیزداری در بهینه سازی آب و افزایش عمر مفید سدها اظهار داشت: اجرای چنین طرح هایی در سال های پر باران از فرسایش خاک و بروز سیلاب جلوگیری می کند و در مواقع کم باران نیز آب را ذخیره سازی کرده و به تصفیه طبیعی آب کمک می کند.
صالح زاده تاکید کرد: طرح های حوزه آبخیزداری در سر شاخه های حوزه آبخیز و بالا دست سدها انجام می شود که باعث کاهش فشار آب و فرسایش خاک شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه های حوزه آبخیزداری طرح مطالعاتی انجام شده است، یادآور شد: این پروژه ها در روستاهای نه یر، بروشکانی، قولستر در حال اجراست و در سال های گذشته نیز در روستاهای شلمان، سرته زین و خوری آباد اجرا شده است.
رئیس منابع طبیعی بانه اضافه کرد: این طرح در چهار هزار و 800 متر مکعب حجم اجرا شده و در پروژه های مکانیکی شامل سدهای رسوبی و گابیونی و رسوبی سنگ ملاتی انجام می شود که بخشی زیادی از آن در بخش نمشیر قرار دارد.
وی گفت: چهار پروژه مدیریتی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی در حوزه جامع انجام می شود که پروژه های مکانیکی با شرایط منطقه سازگاری بیشتر دارد و بیومکانیکی ها که شامل تراز بندی و فارو است در سال های گذشته انجام شده است.
صالح زاده اهداف کلی اجرای طرح های حوزه آبخیزداری را جلوگیری از وقوع سیل، کاهش فرسایش خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی، افزایش میزان تولید علوفه مراتع، جلوگیری از پر شدن مخازن سدها، جلوگیری از کاهش عمر مفید سدها و تامین آب اعلام کرد.
وی به اجرای طرح مبارزه با آفت لورانتوس در مناطق جنگلی نیز اشاره کرد و یادآور شد: اجرای این طرح در 600 هکتار از مناطق بحرانی جنگل های بانه با همکاری بهره برداران محلی شروع شده است.
صالح زاده تاکید کرد: برای اجرای طرح مبارزه با آفت لورانتوس مطالعه و پایش در سطح 10 هزار هکتار از مناطق جنگلی این شهرستان انجام شد.
به گزارش ایرنا، سد عباس آباد در 20 کیلومتری بانه در بخش ننور و سد ویسک در 50 کیلومتری بانه در بخش نمشیر احداث شده اند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.