محمد فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از محل این تسهیلات یک واحد گاوداری هزار راسی 50 میلیارد ریال، کارگاه بسته بندی میوه جات 14 میلیارد ریال راه اندازی می شوند.
وی افزود: پرداخت در مجموع 36 میلیارد ریال تسهیلات به یک واحد سردخانه و یک واحد تولیدی مرغ تخم گذار نیز پس از تامین وثیقه انجام می شود تا سهم شهرستان بانه در زمینه تسهیلات بخش اشتغال پایدار بطور کامل پرداخت شده باشد.
فلاحی در خصوص مهمترین مشکل برای پرداخت تسهیلات اشتغال در این شهرستان تاکید کرد: اکثر ساختمان های مسکونی بانه پایان کار ندارند لذا تامین وثیقه از سوی متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی مشکل است.
وی یاداور شد: البته در این شهرستان گرایش به تولید و اشتغالزایی بدلیل تجازی بودن منطقه ضعیف است که در شرایط ایجاد شده اقتصادی امید است این رویه تغییر کند تا مردم با استفاده از تسهیلات این بخش به سمت تولید و ایجاد اشتغال هدایت شوند.
فلاحی با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بانه هم گفت: امسال کارهای اجرایی خوبی در این منطقه انجام شده و قرار بود در ماه جاری فاز اول منطقه ویژه که 35 هکتار است به بهره برداری برسد که بدلیل آغاز زود هنگام بارش ها عملیات اجرایی تکمیلی با تاخیر مواجه شد.
وی اضافه کرد: کار واگذاری زمین به متقاضیان در منطقه ویژه شروع شده و کارخانه های مونتاژ جارو برقی و کولر گازی قرار است در این منطقه ایجاد شوند ضمن اینکه سرمایه گذارانی که در گذشته در چین و دبی سرمایه گذاری کرده بودند اکنون می خواهند در بانه زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.
فرماندار بانه اظهار داشت: در کنار مبادلات مرزی، تولید و اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی گسترش می یابد و با توجه به افزایش قیمت ارز اینک واردات کالا توجیه اقتصادی برای وارد کنندگان و مصرف کنندگان ندارد بنابراین تولید تنها راه درآمدزایی و اشتغال پایدار است.
وی یادآور شد: در فاز اول منطقه ویژه اقتصادی فعالیت های عمرانی زیرساختی از جمله گازرسانی، آب رسانی، تیر گذاری برق انجام شده و آسفالت محوطه به دلیل بارش ها به انجام نشده که تا پایان ماه جاری این کار نیز اجرایی می شود.
فلاحی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی نقش مهمی در اشتغالزایی و تولید بانه دارد و زمینه برای رشد و شکوفایی اقتصاد استان کردستان و همچنین استان های همجوار را فراهم می کند و در کاهش نرخ بیکاری موثر است.
طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سال 89 در دولت دهم به تصویب رسید که عملیات اجرایی آن به تاخیر هفت ساله مواجه شد که سال گذشته عملیات اجرایی این منطقه در 85 هکتار زمین در بخش ننور در 15 کیلومتری غرب بانه و پنج کیلومتری بازارچه مرزی سیرانبند آغاز شد.
اعتبار در نظر گرفته شده برای این منطقه 360 میلیارد ریال است که از محل اعتبارات استانی، درآمد شهرک ها و اعتبارات ملی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی تامین می شود.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.