به گزارش خبرنگار ایرنا، روزها در تقویم کشورمان با عناوین مختلفی نامگذاری شده که همواره به موضوعات مهم و تاثیرگذار هم اختصاص پیدا کرده است.
14 آبان در تقویم رسمی کشورمان به نام روز شورای فرهنگ عمومی است و این اهمیت و جایگاه والای فرهنگ عمومی در سطح جامعه ما را می رساند.
شورای فرهنگ عمومی در سال 1364 برای تعیین اهداف، سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 شروع به کار کرد.
در طول 32 سالی که از تشکیل این شورا می گذرد شاهد تصویب و اجرایی شدن بسیاری از مصوبات آن در سطح ملی و استانی بوده ایم که از جمله مصوبات ملی آن می توان به تاسیس نهادها، شوراها و سازمان‌های فرهنگی و تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلف فرهنگی اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان می گوید: در نیمه نخست سال جاری ٢٥ جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور اعضای این شورا در ١٠ شهرستان این استان تشکیل شده است.
جلال قلعه شاخانی با اشاره به اینکه در این جلسات، ٤٩ طرح در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این تعداد جلسه، ١٧٤ مصوبه داشته است.
وی اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی، اجتماعی تاثیرگذار در توسعه فرهنگ عمومی کشور به شمار می رود و بی شک این شورا با ظرفیت شناسی، برنامه ریزی و هم افزایی می تواند نقشی مهم در زمینه رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی یادآور شد: اجرایی شدن این مصوبات در راستای توسعه فرهنگی استان امری ضروری و تاثیرگذار است.
معاون فرهنگی و امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باید اعضایی که دغدغه ندارند از شورای فرهنگ عمومی کنار گذاشته شوند.
حجت الاسلام اصغر شایسته اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد عضو این شورا دغدغه فرهنگی ندارند و باید به دنبال جایگزین کردن افراد دغدغه مند باشیم تا شاهد بازخورد مطلوبی از اقدامات مصوب شده در این شورا باشیم.
وی اظهار داشت: وضعیت شورای فرهنگ عمومی کردستان مناسب نیست زحمت های زیادی کشیده و انرژی زیادی صرف می شود ولی هدر می رود.
معاون فرهنگی و امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: باید تمرکز و انرژی این شورا بر روی برنامه های محتوایی گذاشته شود.
حجت الاسلام شایسته تاکید کرد: در ارتباط با وضعیت استان در زمینه ازدواج، طلاق، اعتیاد، نظافت شهری، آرامش بصری، کتابخانه ها و سینما، حجاب و عفاف و سنت ها وغیره که به فرهنگ عمومی مربوط می شود، آمار میدانی باید تهیه شود.
وی گفت: برای تهیه و جمع آوری آمار دقیق و منسجم باید تیمی متشکل از افراد توانمند دراستان تشکیل شود.
معاون فرهنگی و امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: وضع فرهنگ عمومی مردم باید شناسایی و سپس اقدام به نیازسنجی و ارائه راهکارهای کوتاه و بلند مدت کرد.
امروزه می توان ادعا کرد در تشکیل جلسات، کارگروه ها و کمیته های کشوری پیشرفته و با تجربه هستیم ولی متاسفانه بیان موضوعات کلیشه ای و بی توجهی به دستور کارها و مصوبات جلسات همواره مورد انتقاد و گلایه مندی کارشناسان و حتی بسیاری از مسئولان و مدیران عضو این کارگروه ها و شوراها بوده ایم.
قطعا یکی از جلسات حائز اهمیت در سطح استان ها جلسات شورای فرهنگ عمومی است که در آن به موضوعات فرهنگی و آسیب های اجتماعی پیش روی جامعه پرداخته می شود و اگر همه اعضا به آنچه در این شورا عنوان می شود عمل کنند شاهد رفع بسیاری از مشکلات و بهبود وضعیت فرهنگی خواهیم بود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.