به گزارش خبرنگار ایرنا، سرمایه گذاری در مناطق محروم به منظور کاهش فاصله با دیگر مناطق کشور نیز یکی از تاکیدات سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت است که سرمایه گذاری و حمایت از روستاها در این راستا می تواند به کاهش فاصله ها کمک کند.
بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه‌ای در پهنه سرزمین بر مبنای آمایش ملی و تخصیص امکانات و تسهیل و تشویق سرمایه‌ گذاری در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف و توانمندسازی مناطق محروم با توجه به استعدادهای سرزمینی از جمله موارد مطرح شده در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت است که در قالب بند 30 مطرح شده است.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کردستان در رابطه با حمایت از سرمایه گذاری در مناطق روستایی این استان گفت: برای استقرار متعادل، توازن منطقه ای و تشویق سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی امسال یک هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای طرح های سرمایه گذاری اختصاص یافت.
کمال حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات با اولویت مناطق روستایی و مناطق مرزی با نرخ سود چهار درصد و با نرخ 6 درصد برای سایر مناطق اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: تاکنون یک هزار و 380 میلیارد ریال که 80 میلیارد ریال آن از سهم سایر استان ها بوده به متقاضیان پرداخت شده است.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کردستان افزود: این تسهیلات به تعداد 2 هزار و 171 طرح و با اشتغال سه هزار و 865 نفر جذب و پرداخت شده است.
وی یادآور شد: این تسهیلات می تواند برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه افراد از روستاها به عنوان کانون های تولید جلوگیری کند و موجب ماندگاری آنها در روستا شود.
حسینی اضافه کرد: پیگیر هستیم که مرحله دوم ابلاغ اعتبارات اشتغال پایدار روستایی را هم جذب کنیم و به محض جذب این اعتبارات این ظرفیت وجود دارد که در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مناطق ویژه اقتصادی شکل گرفته است، اظهار داشت: اکنون منطقه ویژه اقتصادی بانه آماده استقرار و فعالسازی است و منطقه ویژه اقتصادی مریوان هم به دنبال آن فعال می شود.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کردستان تاکید کرد: این مناطق ویژه اقتصادی می تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و توانمندسازی مناطق محروم همانطور که در سند الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت مورد تاکید قرار گرفته، باشد.
به گزارش ایرنا، متن کامل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در پنج بخش تدوین شده که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه 22 مهر دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌ نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است.
این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و بر اساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.