کامران خرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم روان آب های استان از کل بارش ها 13 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که از این مقدار، بیش از هشت میلیارد مترمکعب آن تبخیر می شود.
وی اقلیم غرب استان را مرطوب و شرق و مرکز را به ترتیب خشک و مدیترانه ای اعلام کرد و افزود: 50 درصد از اراضی کردستان مراتع، 39 درصد زراعی و 11 درصد آن جنگل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه 73 درصد منابع آبی در نیمه شرقی استان را آب های زیرزمینی تشکیل می دهد، یادآور شد: این میزان در نیمه غربی استان 27 درصد است و مابقی از آب های سطحی تامین می شود.
وی اضافه کرد: کردستان دارای 11 دشت و هشت آبخوان است که سه مورد از آبخوان های آن(قروه، دهگلان و چاردولی) به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، ممنوعه هستند.
خرم بر عدم پذیرش تقاضای جدید برای حفر چاه آب کشاورزی در دشت های شرقی استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در بخش صنعت این دشت ها تخصیص های محدود آب صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
بیشترین میزان بارندگی در سال مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلیمتر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.