به گزارش خبرنگار ایرنا، جلال قلعه شاخانی روز شنبه در جلسه ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز در سنندج اظهار داشت: تاکنون 69 گروه نمایشی متن نمایش و سی دی اجرای خود را به دبیرخانه این دوره از جشنواره تئاتر کوردی سقز ارسال کردند.
وی اضافه کرد: 14 نمایش هم از کشورهای سوریه، کردستان عراق و کردستان ترکیه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه تمامی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره به مرحله بازبینی معرفی شده اند، افزود: بعد از اعلام نظر داوران بخش بازبینی 12 گروه نمایشی برای بخش پایانی جشنواره معرفی می شوند.
وی تاکید کرد: در راستای تلاش برای ایجاد فضایی فرهنگی وتوجه ویژه به اندیشه های فاخر هنری و تحول و دگرگونی در ساختار اجرایی این دوره از جشنواره به طور غیررقابتی برگزار می شود.
قلعه شاخانی یادآور شد: در طول چهار روز برگزاری جشنواره 3 گروه خارجی و 9 گروه داخلی به اجرای نمایش می پردازند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: یکی از برنامه های این جشنواره برگزاری جلسات نقد و بررسی کارشناسانه با حضور اساتید کشوری و بزرگان هنر تئاتر کُردی بعد از اجرای هر نمایش است.
وی توجه به ادبیات و زبان کُردی بعنوان پشتوانه ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت ها و ارزش های فرهنگی مناطق کوردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.
قلعه شاخانی گفت: رسوم و آیین های سنتی در این مناطق، ایجاد بستری مناسب و فضایی فرهنگی برای تبادل اندیشه های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه ی نمایش و عامه ی مردم، بازآفرینی خلاقانه حماسه، آیین ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: توجه ویژه و کشف استعدادهای جوان در عرصه های گوناگون نمایش و حمایت مستمر از این استعدادها، تلاش و حمایت برای به اجرای عمومی در آوردن تولیدات نمایشی در مناطق کوردنشین ایران اسلامی به زبان کُردی از دیگر اهداف و اولویت های این دوره از جشنواره است.
پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری و همراهی استانداری استان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه سقز، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان به صورت غیر رقابتی همزمان با هفتم تا 11 آذر امسال در شهر سقز برگزار می شود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.