به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران خرم روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: 71 میلیون مترمکعب در بخش صنعت و 144 میلیون مترمکعب نیز در بخش شرب در این استان مصرف می شود.
وی به وضعیت بارندگی در استان نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بطور متوسط 47 میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به دراز مدت، 86 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها در استان در سال زراعی گذشته نسبت به دراز مدت 15 درصد بیشتر بود، تاکید کرد: کردستان سال گذشته از لحاظ بارندگی رتبه سوم کشور را کسب کرد.
خرم در ادامه، کل اعتبارات مصوب این شرکت در سال 96 را سه هزار و 460 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: از این رقم، 2 هزار و 10 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی اضافه کرد: اعتبارات کلی مصوب شده این شرکت در سال 97 هم 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که تاکنون یک هزار و 320 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه سطح آب منابع زیرزمینی دشت دهگلان 35 متر افت داشته است، گفت: این رقم در دشت های قروه و چاردولی به ترتیب 22 و 18 متر است.
وی اضافه کرد: با انجام طرح های گشت و حفاظت از منابع آب های زیرزمینی و انسداد چاه های غیرمجاز، روند افت سطح آب زیرزمینی دشت های ممنوعه استان را تا حدودی کاهش داده ایم.
خرم از عدم پذیرش تقاضای جدید برای استفاده از آب های زیرزمینی در دشت های شرقی استان در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: این در حالی است که تخصیص های محدودی در بخش صنعت داریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به بحث تخصیص آب استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سهم کردستان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ابلاغ شده اما در حوزه های سفیدرود و مرزی غرب در حال بررسی و کار کارشناسی است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع در غرب ایران قرار دارد که 1،8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌ شود.
کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود که میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.