به گزارش ایرنا، سعدی نقشبندی روز سه شنبه در پنجمین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان اظهار داشت: امسال با به نتیجه رسیدن 858 فقره پرونده، از این میزان اراضی ملی خلع ید شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون نیز از محل پرونده های خلع ید شده سه میلیارد و 360 میلیون ریال جریمه بابت خسارت به منابع طبیعی با تلاش این اداره کل و نهادهای قضایی از سوی محکومان پرونده ها به حساب خزانه دولت واریز شده است.
نقشبندی افزود: هم اکنون 945 فقره پرونده تصرف اراضی ملی نیز در دادگاه در دست بررسی داریم که بر اساس ماده 55 حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع کشور، پرونده تخریب و تصرف ماده 42 قانون مذکور 75 فقره قطع اشجار و بیشه زارها و 9 فقره پرونده در قالب رسیدگی به مسایل آتش سوزی موضوع ماده 47 قانون در دادسرا و بقیه نیز در دادگاه های استان تشکیل شده و در حال رسیدگی است.
وی گفت: در این مدت، یک هزار و 965 رای در دادگاه های استان کردستان معادل 86 درصد به نفع دولت صادر شده که این مهم نشان از توجه قوای دیگر به مساله حفاظت از اراضی ملی است.
نقشبندی با بیان اینکه سامانه شبانه روزی برای حفاظت از اراضی ملی در حال فعالیت است، یادآور شد: مردم گزارشات شامل تخریب و تصرف و قطع درختان را از طریق سامانه تلفنی 1504 به منابع طبیعی استان خبر دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: این گزارشات در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی و با متخلفین براساس قانون برخورد خواهد شد.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی از رویکردهای جدید استان است.
پیمان ملکی تاکید کرد: در راستای انجام اقدامات ترویجی و آموزشی به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به بهره برداران و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و 500 نفر بهره بردار و 300 نفر کارشناس بخش کشاورزی از آموزش های لازم برخوردار شده اند.
وی افزود: استفاده از ظرفیت های قانونی موجود به منظور جلوگیری از جرم با وحدت رویه و ابلاغ دستورالعمل ها به شهرستان های استان برای احداث خانه های کارگری، استخرهای آب کشاورزی، انبارهای کشاورزی و اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید و رفع تداخلات اراضی کشاورزی به عنوان اولویت انجام شده است.
ملکی با اشاره به اینکه تاکنون در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان 135 پلاک رفع تداخل شده است، یادآور شد: تثبیت مالکیت اشخاص به اراضی متعلق به خود، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی منابع ملی، کاهش تعداد پرونده های اختلافی در مراجع قضایی، امکان صدور اسناد مالکیت در اراضی کشاورزی، افزایش رضایتمندی و ایجاد انگیزه کشاورزان برای تولید، بازگشت به روستا با هدف افزایش بهره‌وری و اشتغالزایی از دستاوردهای رفع تداخلات اراضی کشاورز است.
وی تاکید کرد: در راستای انجام اقدامات حقوقی و قضایی علیه متخلفین تغیر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی 216 مورد اخطار، 60 مورد جرم ارجاع به مراجع قضایی، 134 دادنامه صادر و 88 مورد قلع و قمع انجام شده است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61 درصد سطح استان را شامل می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.