به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حاج رسولیها روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته با 171 میلیمتر بارش کمترین جریان آب های سطحی در کشور را داشتیم اظهار داشت: سال 96 شاهد کاهش 50 درصدی جریان روان آب های سطحی در کشور بودیم.
وی افزود: کاهش بارندگی ها تاثیر بسیار مخربی بر بخش های مختلف در کشور گذاشته که امیدواریم این خشکسالی های مستمر را با موفقیت و در کمترین زمان پشت سربگذاریم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه به احداث 172 سد مخزنی در سطح کشور اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد، 19 سد پیش از انقلاب و مابقی آن بعد از انقلاب به بهره برداری رسیده است.
حاج رسولیها اضافه کرد: از ابتدای دهه 90 تاکنون 57 سد در کشور به بهره برداری رسیده است که حدود 32 درصد سدهای ساخته شده را شامل می شود که بخش عمده ای از آن طرح آب های مشترک بوده است.

** 17 هزار میلیارد ریال طرح آبی در کردستان هزینه شده است
وی در ادامه به اقدامات انجام شده در استان کردستان در حوزه آب اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته حدود 17 هزار میلیارد ریال طرح آبی در این استان هزینه شده که بسیار ارزشمند است.
حاج رسولیها با بیان اینکه تلاش می کنیم سدهایی را که در کردستان بیش از 90 درصد پیشرفت دارند تا سال 98 به بهره برداری برسانیم، افزود: برای تامین آب شرب شهرهای مریوان، قروه، دیواندره، کامیاران و دهگلان تمام تلاش خود را به کار می گیریم.
وی از پیگیری برای اجرای فاز 2 طرح های آبی در کردستان خبر داد و اظهار داشت: برای تکمیل پروژه های فعلی حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم در بودجه سال 98 ردیف ویژه ای برای آن اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه پروژه های باقی مانده در استان بسیار زیاد است، اضافه کرد: از آنجایی که هزینه پروژه ها هر روز سنگین تر می شود نیاز است تمامی دستگاه های مرتبط و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبارات مورد نیاز ما را همراهی کنند.
در این مراسم از تلاش ها و زحمات اقبال شانظری تقدیر و کامران خرم به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای کردستان معرفی شد.
پیش از این اقبال شانظری به مدت 4 سال رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بود. کامران خرم از 11 تیرماه امسال و بعد از پایان کار شانظری به عنوان سرپرست انتخاب شد.
خرم، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دارای 25 سال سابقه در بخش آب بوده و قبل از این انتصاب عهده دار مسئولیت معاونت برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کردستان بود.
به گزارش ایرنا، استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومترمربع در غرب ایران قرار دارد که 1،8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌ شود.
کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود. میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان با حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد استان، 12 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.