به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احسن علوی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد با اشاره به اینکه استاندارد امری اجتماعی و فرهنگی است، اظهار داشت: استاندارد یکی از ارکان توسعه هم در اقتصاد و هم صنعت به شمار می رود.
وی اضافه کرد: استاندارد مکانیزم رسمی همگرایی بین جوامع مختلف برای دستیبابی به امنیت در تمام بخش ها است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: استاندارد در تمام حوزه ها باید وجود داشته باشد به عنوان نمونه اگر بعضی ویژگی های فرهنگی ما تابع استاندارد نباشد به غیر فرهنگ تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه در همه امور زندگی استاندارد لازم است، تاکید کرد: تمام کشورهای توسعه یافته با قرارداد اجتماعی به جایی رسیدند که با استانداردها پیش بروند.
علوی یادآور شد: وقتی استانداردی در تولید محصولات رعایت نشود موفقیتی حاصل نمی شود و نمی توانیم توانایی ها خود را نشان دهیم.
وی گفت: در زمان وقوع زلزله ای خفیف خیلی از ساختمان ها در شهرها حتی کلانشهرها ترک بر می دارد چون استاندارد مصالح در آن رعایت نشده است.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم جایی در بازار جهانی داشته باشیم تولید کنندگان ما باید براساس استاندارد جهانی اقدام به تولید کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این مراسم گفت: می طلبد کیفیت کالا و خدمات در جامعه ما هر روز ارتقا یابد لذا همه در نهادینه تر کردن استاندارد باید تلاش کنند تا به وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم.
حسین فیروزی با اشاره به اینکه شدت انرژی شاخصی است که به ازای هر میلیون دلار ناخالص ملی برآورد می شود، افزود: در ایران 1.8 بشکه نفت به ازای هر میلیون دلار ناخالص ملی مصرف می شود و این در کشوری همچون ژاپن 8/. بشکه است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: در بخش خانگی ایران چهار برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می کند که یکی از مهمترین دلایل آن اینکه ساختمان سازی در کشور ما با استاندارد پایین انجام می شود.
وی اظهار داشت: در بخش آرد و نان هم بیش از میانگین دنیا مصرف داریم و قسمت عمده نان مصرفی به ضایعات تبدیل می شود که این نیز نتیجه عدم رعایت استاندارد است.
معاون استاندار کردستان تاکید کرد: متاسفانه در عمل آوری از مزرعه تا سفره، استانداردهای لازم در فرآیند تولید و فرآوری رعایت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا 46 درصد آب در بخش صنعت، 48 درصد در کشاورزی و 6 درصد در بخش شرب مصرف می شود، گفت: در ایران 91 درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی، سه درصد صنعت و 6 درصد شرب است.
فیروزی اضافه کرد: نیاز است برنامه جامع کشاورزی مبتنی بر محصولات کم آب بر در کشور تدوین و اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: رعایت استاندارد در تمام حوزه های تولید و خدمات نیاز ضروری جامعه است و برای استفاده بهینه از منابع و تامین نیاز نسل های آینده رعایت استاندارد مستلزم عزمی همگانی است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم شرکت های فرآوری صنایع پتروشیمی غرب و صنایع پلاستیک جهاد زمزم کردستان به عنوان واحدهای تولیدی نمونه استان با اهدای تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین شرکت های نیک پلیمر، آریان غرب، لبنیات آرام سقز، نهرین لوله، آرد سهند، سپیده زریبار مریوان و سیم و کابل اخگر به عنوان واحدهای برگزیده در امر استاندارد سازی در استان کردستان معرفی شدند.
شرمین ابراهیمی از شرکت فرآوری صنایع پتروشیمی غرب، توفیق احمدی از شرکا صنایع پلاستیک جهاد زمزم، آیدا موسوی از شرکت تعاونی 1368 تولید فرآورده های لبنی، منصور روخنده از شرکت لبنیات سپیده زریبار مریوان و اسرین مرادیان از شرکت نیک پلیمر کردستان نیز به عنوان مدیران کنترل کیفیت نمونه استان مورد تجلیل قرار گرفتند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.