هیوا اردلان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامناسب بودن وضعیت آسانسورها اظهار داشت: با وجود اینکه از سال 92 به شهرداری ها اعلام شده در ساختمان هایی که آسانسور دارند بودن اخذ تاییدیه استاندارد، پایان کار صادر نکنند اما این قانون از اوایل سال 96 اجرایی شده است.
وی افزود: بیش از 90 درصد ساختمان های که قبل از سال 96 در بانه پایان کار گرفته اند اقدامی برای استاندارد سازی آسانسورهای خود انجام ندادند این در حالیست که قانون صدور پایان کار با استاندارد سازی آسانسورهای در شهرهای دیگر بطور همزمان در سال 92 اجرایی شد.
اردلان با بیان اینکه در ساختمان های شخصی امکان بازرسی و برخورد وجود ندارد، تاکید کرد: به شرکت های نصاب مجاز اعلام شده به همه مالکینی که قبل از سال 96 آسانسور نصب کرده اند اعلام کنند نسبت به استاندارد سازی اقدام کنند.
وی یادآور شد: با توجه به اعلام قبلی در صورت بروز هر اتفاق ناگواری در آسانسورهای فاقد استاندارد مسئولیت آن بر عهده مالک، شرکت های نصاب و انجام دهنده سرویس نگهداری است و مشمول پرداخت بیمه نمی شود.
اردلان اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال های قبل در بانه شرکت نصاب مجاز وجود نداشت و بیشتر شرکت ها از شهرهای همجوار اقدام به نصب آسانسور در این شهرتسان می کردند بنابراین آمار دقیقی از تعداد این آسانسورها در اختیار نداریم.
رئیس اداره استاندارد بانه گفت: بسیاری از ساختمان ها بدون مجوز ساخته شده اند و شهرداری هم آمار دقیقی از تعداد آسانسورهای نصب شده ندارد لذا آمار استاندارد در خصوص تعداد آسانسورها بسیار کم است.
وی با اشاره به اینکه تاییدیه استاندارد آسانسورهای یکساله است، افزود: باید هر سال بازرسی ادواری از آسانسورهای نصب شده انجام تا مشمول بیمه شوند.
اردلان اظهار داشت: با همه ادارات دولتی 2 مرحله مکاتبه شده در صورتی که آسانسور دارند، اعلام و نسبت به استاندارد سازی آسانسورهای خود اقدام کنند که تاکنون حدود 5 درصد آسانسور ادارات تاییدیه گرفته اند.
وی یادآور شد: به همه اماکن عمومی و هتل ها نیز اعلام شده در صورتی که تا پایان امسال تاییدیه استاندارد آسانسورهای خود را اخذ نکنند با حکم قضایی آسانسور آنها پلمپ می شود.
اردلان گفت: تشخیص ضرورت آسانسور در ساختمان ها بر عهده شهرداری و نظام مهندسی است و ساختمان های که کف نخستین طبقه تا آخرین طبقه بیش از هفت متر باشد نیاز به آسانسور دارند.
وی همچنین به وجود پله برقی در مجتمع های تجاری بانه اشاره کرد و افزود: تاکنون تاییدیه استاندارد برای پله های برقی الزامی نشده اما با توجه به افزایش تعداد پله های برقی در مجتمع های تجاری، استاندارد سازی آنها باید اجباری شود.
به گزارش ایرنا، طبق قانون نظام مهندسی قبل از سال 92 ضرورت وجود آسانسور در ساختمان های که از کف اولین طبقه تا آخرین طبقه بیش از 9 متر باشند الزامی بود که این قانون از سال 92 به هفت متر کاهش یافت، در واقع ساختمان های که بیش از سه سقف دارند باید آسانسور داشته باشند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.