به گزارش ایرنا، خلیل فعله گری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید برخی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از پروژه ارتقای امنیت غذایی ایران - ایکاردا در بخش حسین آباد سنندج افزود: با توجه به آمارهای موجود کردستان تاکنون در تحقق اهداف این پروژه خوب عمل کرده است.
وی اظهار داشت: در راستای تامین امنیت غذایی و بهره‏ وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم، تفاهم‏نامه‏ای مابین وزارت متبوع و مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک جهان (ایکاردا) منعقد شد.
فعله گری تاکید کرد: براساس این تفاهم نامه قرار است تولیدات دیم در چهار استان کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی طی یک برنامه پنج ساله به میزان 25 درصد و به صورت پایدار افزایش یابد.
وی یادآور شد: افزایش 25 درصدی تولیدات دیم طی یک برنامه 5 ساله به صورت پایدار، توسعه کشاورزی حفاظتی در دیم زارها به عنوان تنها نسخه نجاتبخش مزارع دیم با توجه به تغییرات اقلیمی، تنوع بخشی به محصولات و ارقام کشت شده در دیم زارها، انتقال دانش فنی، تکنولوژی های نوین و یافته های تحقیقاتی به مزارع و افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان از اهداف این پروژه است.
فعله گری اضافه کرد: این پروژه در 2 مسیر ایجاد پایگاه های نوآورانه و مزارع نمایشی در مزارع کشاورزان شهرستان های دیم خیز سعی دارد تا به اهداف پیش بینی شده، برسد.
وی در خصوص دستاوردهای این پروژه گفت: تنوع بخشی به محصولات و ارقام کشت شده (حذف آیش و توسعه کشت محصولات جدید تناوبی در دیمزارها از جمله دانه های روغنی و علوفه دیم و همچنین تنوع بخشی و جایگزینی ارقام رایج با ارقام جدید گندم، جو و نخود با عملکردهای بالاتر) از دستاوردهای 2 سال اول اجرای این پروژه است.
فعله گری اظهار داشت: افزایش عملکرد در مزارع نمایشی تحت پوشش پروژه نسبت به مزارع شاهد، تقویت روحیه همکاری، همگرایی و هم افزایی در بین کارشناسان، کشاورزان و مسئولین استان همچنین توسعه کشاورزی حفاظتی و ورود ادوات کشت مستقیم به دیم زارها به واسطه اجرای پروژه، تقویت ارتباط کارشناسان و کشاورزان استان با محققین مراکز بین المللی کشاورزی، بازدید از دستاوردهای سایر کشورها و انتقال دانش و تجربه به استان از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه است.
وی افزود: از دستاوردهای دیگر این طرح آشنایی کشاورزان با ارقام جدید با کیفیت و مقاوم به سرما و خشکی محصول گندم با ارقام باران و اوحدی، محصول جو با رقم آبیدر و سهند و محصول نخود آزکان، عادل و منصوری بود.
معاون توسعه منابع و برنامه ریزی جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در اجرای طرح ایران - ایکاردا سال اول 700 هکتار، سال دوم 17 هزار و 750 هکتار کشت شد و در سال سوم 86 هزار و 500 هکتار، در سال چهارم 257 هزار و 700 هکتار و در سال پنجم نیز 342 هزار و 800 هکتار از اراضی دیم کردستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.
2 میلیون هکتار اراضی دیم در چهار استان کشور، مورد هدف طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی موسوم به ایران - ایکاردا قرار دارد.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به کردستان سفر کردند.
شرکت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله برنامه های نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در روز اول این سفر است.
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون بر اساس ماده 62 برای انجام وظایف محوله درمحدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آئین‏نامه تشکیل می‏شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است و باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.