در این مطلب آمده است: وای به حال ملتی که نداند بزنگاه آرامشش کجاست و وای به حال ملتی که خوب و بدخود را تشخیص ندهد!
گرانی‌های مردافکن اخیر ایران ناشی از دو علت است؛ اول بی ‌تدبیری و ناتوانی در مبارزه با مفسدین و ناتوانی در جلوگیری از رانت‌خواری بسیاری از نورچشمی ها و ژن‌های خوب و دوم حرص و ولع بسیاری از مردم که برای سود بیشتر دست به هر کاری می‌ زنند و بازار را به لجن کشیدند.
به حدی مردم برای یک ریال و یک دلار سود بیشتر از سر و کول هم بالا می روند که حتی نه فقرا بلکه بسیاری از متمولین مملکت حاضرند یک کلیه خود را بفروشند تا سود بیشتری به کف آرند!
از صف دلار به صف سکه از خرید خودرو به طلا از سفیدی پنبه تا سیاهی قیر از پوشک تا پوشاک از نمک تا نمد از فلفل تا عسل نه شیرین و نه تلخ و نه شور و نه تند می کنیم فقط می‌ خریم و می ‌خریم!
شبیه داستان فروش پیاز شهر مکه در بازار شهر مکه اگر کسی شایع کند که معامله فضولات گنجشک ثواب دنیوی و اخروی دارد، بعضی‌ ها از این مردم بزرگوار پول پرست، منزل خود را انبار فضله گنجشک می‌ کنند!
چه بلایی بر سر خودمان آورده‌ایم؟
همین حرص و ولع‌های افسار گسیخته، باعث بی سامانی اقتصاد فلاکت زده است، هنوز هم می‌ گوییم مرگ بر آمریکا (اما آمریکا غلط بکند اگر بتواند به این سرعت و به این راحتی ایران را ویران کند!)
آمریکا 4٠ سال نتوانسته ما را زمین‌ گیر کند اما خودمان در 6 ماه ایران را ویران کردیم!
ای کاش عقل مدیریت بحران را از مردم ژاپن می‌ آموختیم، ای کاش مبارزه با بازار بیمار را از کفار یاد می‌ گرفتیم که آنها نان دهان خود را می‌ دهند تا یک سگ را از مرگ نجات دهند و ما نان از دهان هم می ‌رباییم تا برای روزگاری که معلوم نیست زنده می ‌مانیم یا نه در انبار منازل مان احتکار کنیم!
به راستی برای مبارزه با گرانفروشی اگر چند روز کالای غیر ضروری و تجملاتی نخریم چه می ‌شود؟
اگر چند روز قید سود بنیان برانداز سکه و دلار و طلا را بزنیم چه می شود؟ ترک ها برای نجات کشور دلار می سوزانند و ما خود را می‌ سوزانیم تا به دلار برسیم! آیا کسی به فکر آبروی بر باد رفته ایران هست؟
همه با تاسی به یک تز غلط تحمیلی که می ‌گویند چون مردم امیدی به مسئولان ندارند خرید می ‌کنند برای روز مبادا!
چه روزی مبادا تر از امروز است که دولت و ملت متحد شدند تا ایران را با سوداگری ویران کنند! امید به مسئولین نداشته باشید اما خدا را چه می‌ کنید آیا به خدا هم امید ندارید؟
اصلا فکر کنیم مسئولین دشمن! پس تدبیر خودمان چه شده چرا صبح تا غروب خودمان باعث خرابی زندگی خودمان می‌شویم؟
انگور و خیار و گوجه اگر نخریم آیا در انبارها خراب نمی‌ شوند؟ فقط 2 روز نخریم تا محتکران از خدا بی خبر از ترس خراب شدن مطاع شان دست از گرانفروشی بردارند!
آمریکا ما را تحریم کرده ما خرید اضافی را تحریم کنیم! بعضی‌ها را نه اسلام توانست آدم کند نه انقلاب و نه فرهنگ ایران! ( البته اگر حرص دنیا طلبی از فرهنگ ایران چیزی باقی گذاشته باشد)
راه مبارزه با گران فروشی نخریدن است نه زیاد خریدن! آیا آمریکا شیر و پوشک و چسب و ایزی لایف و رنگ و دارو و آجر و آهن و سیمان و خودرو و صدها هزار قلم کالا را گران کرده است؟
مگر به گفته وزیر نفت، پتروشیمی ها تولید نمی کنند آیا ایادی استکبار، قیمت پلاستیک و لیوان یکبار مصرف را چند برابر کرده اند؟ آیا اسراییل قیمت گوشت و مرغ و گوجه و رب را در ایران به اوج رسانده است؟
همه معترض گرانی هستیم اما عقل مان را رها کرده ایم و برای خودرویی که نه قیمتش معلوم است نه تاریخ تحویلش مشخص و نه نوع آن معلوم، صف می بندیم برای خرید چیزی که نمی دانیم چیست و میلیون ها تومان پول واریز می ‌کنیم!
دنیا از عقل ما سر در گریبان است! کدام ملت چنین کاری می ‌کند که ما می ‌کنیم؟ پول خرید کل کارخانه بنز و بی ام و را در چند دقیقه به دست دولتمردانی دادیم که نمی دانند با آن چه کند!
با این پول می توانیم بزرگترین کارخانه های خودروسازی مطرح دنیا را بخریم و سهام آن را به نام مردم کرده و به جای پراید زهوار در رفته و درپیتی، ملت محترمی که قدر خودش را نمی داند را بنز سوار کنیم!
خودمان بازار را به هم ریختیم و زندان ها پر از زندانی سکه های مهریه شده، جوانان معذب از ترس طلای سر به فلک کشیده جرات فکر کردن به ازدواج را هم ندارند.
دختران بی جهیزیه بخاطر گرانی اثاث منزل برای همیشه سوگلی خانه پدر خواهند ماند و این است سرنوشت ملتی که سودای سر را با سودای شکم معامله می کند و سرنوشت خود را با حرص و ولع رقم میزند.
منبع: روزنامه روژان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.