از سختی ها و خطرات حرفه اش آگاهی دارد، وارد عملیات هایی می شود و می داند شاید آخرین بار باشد، شاید نجات جانی به قیمت از دست دادن جانش تمام شود اما برایش مهم نیست چون عاشقانه در این مسیر گام نهاده و این شغل را انتخاب کرده است.
در محل کارش نشسته و گوش به زنگ است تا به محض به صدا درآمدن زنگ حریق برای نجات جانی راهی شود، در دلش دعا می کند امروز اتفاق ناگواری برای کسی نیفتد و بدون دل مشغولی به منزل باز گردد.
این دغدغه تنها متعلق به محل کارش نیست در منزل، مهمانی و حتی مسافرت گوشه ای از ذهنش درگیر نجات جان همنوعان است، شب ها که سر بر بالین می گذارد به این فکر می کند که فردا با چه حادثه ای قرار است روبرو شود.
آری صحبت از آتش نشانان است، فرشته های نجاتی که در زمان وقوع حوادث ناگوار و درست لحظه ای که همه به فکر نجات جان خود هستند بی محابا خود را به آب و آتش می زنند تا نجات بخش زندگی دیگران باشند.
این فرشته های نجات، ناجی جان های گرفتار در شعله های سوزان و خشمناکی هستند که گاهی شاید در اثر یک سهل انگاری کوچک ایجاد شده باشد اما برای خدمت گذاری آماده اند و دلیل و مدرک نمی خواهند ضمن اینکه ممکن است خود نیز در این میان طعمه حریق شوند.
تنها عشق خدمت به خلق و همنوع می تواند چنین جرات و جسارتی به انسانی بدهد تا قدم در راهی بگذارد که شاید بدون بازگشت باشد و از جان شیرین خود و تمام چیزهایی که به آن تعلق خاطر دارد، بگذرد.
آتش نشانی یک از حرفه های سخت و پرخطر در دنیا به شمار می رود و در عین حال از آن به عنوان یکی از مقدس ترین شغل ها نام می برند، چون با نجات جان انسان ها و شاد کردن دل های غم گرفته سر و کار دارد.
خداوند در قرآن می فرماید کسی که یک انسان را نجات دهد مثل این است که تمام انسان ها را نجات داده باشد و یک آتش نشان شاید در یک روز چندین نفر را از میان آب و آتش بیرون بکشد و با کار خود لبخند رضایت را بر چهره همنوعان ببیند.
سازمان آتش نشانی سنندج در سال 1346 تاسیس شد و اکنون 145 آتش نشان بکار گرفته است چهار نفر از این تعداد را بانوان و 11 نفر را نیز غواصان آن تشکیل می دهند.
بخش غواصی سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج از حدود 15 سال قبل تشکیل شده و اکنون یک غواص موفق به اخذ مدرک دوره 2 ستاره و 10 غواص نیز دارای مدرک یک ستاره هستند.
از هشت ایستگاه آتش نشانی سنندج پنج مورد در داخل شهر و سه مورد نیز در ناحیه های منفصل شهری نایسر، حسن آباد و ننله دایر شده است.
هفتم مهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شده است و علت آن، در روز 7 مهر 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.
شماره 125 پل ارتباطی مردم با ماموران آتش نشانی است که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به شهروندان است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.