به گزارش ایرنا، سعدی نقشبندی شامگاه سه شنبه در پنجمین جلسه ستاد استانی هماهنگی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری افزود: برای اجرای این عملیات سه میلیارد و 100 میلیون ریال در شهرستان های مریوان، کامیاران، بانه و سنندج در قالب طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری هزینه می شود.
وی اضافه کرد: از مجموع 138 میلیارد ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات های مکانیکی شامل سدهای گابیونی و سنگی ملاتی و پروژه های بیولوژیک مانند بذر کاری، کپه کاری، کنتور فارو تبدیل دیمزارهای کم بازده قرق در مراتع استان مد نظر بود که هفته گذشته با اعلام ستاد ملی اجرای پروژه های آبخیزداری عملیات جنگلکاری و توسعه جنگل نیز به سایر پروژه‌ها اضافه شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: در نظر است که در مناطق مستعد اجرای طرح‌های جنگلکاری ،گونه های جنگلی اقتصادی و چند منظوره از جمله بادام، سماق، فندوق، گلابی جنگلی، پسته وحشی، سنجد، زالزالک با مشارکت جوامع محلی غرس شود.
نقشبندی یادآور شد: در این طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در داخل حوزه‌های جامع آبخیز که دارای طرح مطالعاتی مصوب است با همکاری بهره برداران و جوامع محلی، دهیاری ها، شوراهای اسلامی روستاها و نظارت مستمر کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و ادارات منابع طبیعی شهرستان های تابعه استان، زمین و نهاده (بذر و نهال) را در اختیار بهره‌برداران محلی قرار می دهد.
وی تاکید کرد: در این طرح بهره برداران ضمن اینکه نسبت به حفاظت، احیا و توسعه جنگلکاری در عرصه های ملی مذکور متعهد می شوند در آینده نزدیک از محصولات فرعی جنگل انتفاع اقتصادی می یابند که این مساله با استقبال مردم و بهره برداران محلی در استان روبرو شده است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.