محمد صالح احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در سال جاری طبق برنامه اعلامی وزارت جهادکشاورزی در این استان باید پنج هزار هکتار کلزا کشت شود، اظهار داشت: تاکنون در چهار هزار و 500 هکتار زمین اجرای این برنامه مکانیابی شده و در حدود سه هزار و 200 هکتار معادل 70 درصد سهمیه ابلاغی نیز کشت شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به نوید هواشناسی مبنی بر بارش های نرمال در فصل پاییز پیشنهاد می شود کشاورزان در اسرع وقت نسبت به کشت کلزا در مزارع خود اقدام کنند تا در سال زراعی 98 - 97 سطح مزارع کلزای استان نسبت به سال زراعی گذشته بیشتر شود.
احمدی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سال زراعی جاری به منظور تسریع تحقق سهمیه ابلاغی و سهولت کار کشاورزان اقدام به تامین 23 تن بذر هیبریدی خارجی مورد نیاز پنج هزار هکتار از مزارع کرد که 20 تن آن را قبل از شروع فصل کاشت کلزا در بین کشاورزان شهرستان ها توزیع کرده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: فصل کشت کلزا در این استان از دهه سوم شهریور تا دهه دوم مهر ماه هر سال است و بذرهای کشت شده در این استان از 2 نوع فرانسوی با ارقام هک، ناتالی، دانور و هیدرومل و بذور آلمانی با ارقام رهان، گارو و کورتولی است.
وی تاکید کرد: تاکنون در این استان، 814 بهره بردار کلزا شناسایی شده اند که در سال زراعی گذشته موفق شدند حدود پنج هزار تُن کلزا از 2 هزار و 61 هکتار اراضی زیر کشت، برداشت کنند.
احمدی گفت: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه است که با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی، کشور از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شود.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان کشت کلزا در مزارع این استان به بیش از هشت هزار هکتار برسد، اظهار داشت: توسعه کشت دانه های روغنی علاوه بر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برای رعایت تناوب کشت دنبال می شود.
به گزارش ایرنا، دانه روغنی کلزا به صورت آبی و در پاییزه کشت می شود، کشت این محصول به صورت مکانیزه بوده و برداشت آن نیز خرداد ماه انجام می شود.
سال زراعی 97 - 96 میزان برداشت دانه روغنی در کردستان با محصول غالب کلزا در مقایسه با سال قبل بیش از 2 برابر شد و به پنج هزار تُن رسید.
طرح 10 ساله خودکفایی دانه روغنی از سه سال قبل شروع شده و جهاد کشاورزی از افزایش سطح کشت این محصول حمایت می کند.
90 درصد دانه روغنی و مواد اولیه کارخانجات روغن خوراکی کشور، وارد می شود و سالانه چهار میلیارد دلار برای خرید این محصول ارز از کشور خارج می شود.
در سال زراعی جاری (97 - 96) در مجموع 2 هزار و 61 هکتار زمین زیر کشت دانه روغنی رفته بود که بخاطر سرمازدگی و آفت علف هرز، فقط یک هزار و 810 هکتار آن قابل برداشت بود.
کشت محصول کلزا در استان کردستان هر سال توسط بیش از 600 بهره بردار از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.