به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین شام غریبان در بیجار پس از عزاداری باشکوه و طولانی تا عصر عاشورا، شامگاه گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مساجد و حسینیه شهر بیجار آغاز شد و تا نیمه های شب ادامه داشت.
مردم عزادار و هیات های مذهبی عصر عاشورا با اشک و آه و ناله در غم عظیم شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) و سقای دشت کربلا سوختند و روی آغشته از گِل به منازل خود بازگشتند تا شب در آیین شام غریبان حضور یابند.
شام غریبان حسینی امام حسین(ع) و فرزندانش امسال با حضور ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و پیرغلامان که به صورت دسته های سینه زنی و با در دست داشتن شمع بود، حال و هوایی دیگری داشت.
در این آیین اقشار مختلف مردم در قالب دسته های سینه زنی و چشمانی اشک آلود، برای حضوری با شکوه در شام غریبان فرزندان سومین امام شیعیان، بر مظلومیت اسرای دشت کربلا و ستم های رفته بر خاندان امام حسین(ع) زانوی غم به آغوش کشیدند.
شام غریبان در حالی در مساجد و حسینیه شهر بیجار برگزار شد که مردمان دیار گروس، 2 شبانه روز در خیابان ها و کوچه های شهر بیجار، بر سر و پیکر خود می زدند و به عزاداری پرداخته اند.
مداحان اهل بیت (ع) در سوگ حضرت سیدالشهدا(ع) و رنج و آوارگی فرزندان و یاران امام حسین(ع) پس از واقعه کربلا با صدایی گرفته و بغض سنگینی مرثیه سرایی می کنند و دل های عاشقان اهل بیت را مهمان اسرای کربلا می کنند.
ندای امان از دل زینب در دل این شب، قلب و چشم هر انسان آزاده ایی را به درد و اشک وا می دارد و تصور حادثه عظیم عاشورا و اسارت و غم اندوه بازماندگان، آنقدر سخت و گران است که صبر و استقامت حضرت زینب(س) در این مصیبت عظیم بی نظیر است.
حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان با لباس های سیاه و پیشانی بندهای یاحسین و لبیک یا زینب با شمع های روشن، از صحنه های زیبایی است که یاد و خاطره کودکان و اسیران کربلا در شام غریبان را در اذهان شرکت کنندگان زنده می کند.
بیجار یکی از شهرستان هایی است که همزمان با سراسر کشور، این آیین باشکوه را با حساسیت خاصی هر ساله برگزار می کند و حسینیه شهر در شام غریبان اهل بیت(ع) مملو از جمعیتی است که ظرفیت مکان جوابگوی عاشقان حسینی نیست و عزاداران مرد و زن با هوای سرد در حیاط و خیابان های اطراف به دلدادگی می پردازند.
هر ساله در چنین شبی، شهر در حزن و اندوه فراوان فرو می رود و امسال جوانان دیار گروس آنقدر پرشور و با شعور آمده بودند که تمام فضای حسینیه، شبستان و حتی راهروها مملو از جمعیت جوانان شده بود که نشان از شور و شعور حسینی در قلب ها است.
در شام غریبان امسال بیش از هزار نفر جوان و نوجوان در حسینیه جمع شدند و با عزاداری و سینه زنی با حضرت امام سجاد(ع)، حضرت زینب کبری(س)، ناز دانه حضرت امام حسین (ع) و اسرای کربلا همدردی کردند و با اشک چشم و سینه های محزون، عشق و دلدادگی خود را به اهل بیت پیامبر(س) نشان دادند.
ذاکر و مداح اهل بیت(ع) محفل شام غریبان بیجار که در حسینیه شهر برگزار شد، با ذکر مصائب و بیان وقایع دلخراش بعد از شهادت حضرت امام حسین(ع)، از مصیبت بعد از شهادت، هنگام اسارت، آتش زدن خیمه ها، فرار کودکان و دختران و دیگر شهدای کربلا، غم و آلام و درد بیماری امام سجاد(ع) در زیر خیمه نیمه سوخته و بزرگی و سختی این آلام که جز با کمک خداوند متعال برای هیچ کس قابل تحمل نیست سخن گفت.
احمد گرشاسبی با اشاره به اقامه نماز شب حضرت زینب(س) در این وضعیت بغرنج و رعب آور افزود: درس های قیام کربلا از آغاز تا اسارت و از رسالت حضرت زینب(س) تا بازگشت به مدینه، برای جوانان، یک دانشگاه بزرگ و کلاس درسی است که هیچ مکان و زمانی نمی تواند آن را در قید خود آورد.
وی اظهار داشت: پایداری به شعائر اسلامی و احکام دینی در هر شرایطی بزرگترین آموزه تاریخی حضرت زینب (س) است که اگر به حقیقت حضرت زینب(س) در کربلا نبود، فلسفه قیام و اهداف امام حسین(ع) در کربلا با امام حسین(ع) می ماند.
آیین شام غریبان بیجار تا نیمه های شب دهم محرم ادامه داشت و جوانان با نوحه سرای و سینه زنی، عهد و پیمانی دیگر و تجدید میثاقی دوباره با امام حسین(ع) بستند و از خداوند متعال خواستند آنان را از محفل و مجلس ماه محرم سال آینده محروم نکند.
به گزارش ایرنا، همزمان با سراسر کشور، کردستانی ها هم در این آئین ها دسته ها و هیات های عزاداری و سوگواری با روشن کردن شمع و برتن کردن جامه سیاه در غم شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند.
سوگواران با نوحه خوانی و مرثیه سرایی این شب حزن انگیز و اسارت اهل بیت پیامبر(ص) را گرامی داشته و در عزای شهادت مظلومانه نهضت عاشورا اشک ماتم ریختند.
7350/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.