حجت الاسلام عباس ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه طرح سوگواره (بصیرت عاشورایی) در راستای اجرای نیت موقوفات مرتبط با روضه خوانی سید الشهدا (ع) در بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه ها در شهرستان بیجار برگزار می شود.
وی تشریح کرد: میان وقف و عاشورا ارتباط عمیق و ناگسستنی و ماندگاری وجود دارد، زبان اسناد و وقف نامه ها گویای این حقیقت است و با بررسی های صورت گرفته توسط سازمان اوقاف مشخص شده است که بیشترین نیت موقوفات کشور مربوط به روضه خوانی ائمه اطهار است.
مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار افزود: افزایش تعداد موقوفات با این نیت به علت آن است که مردم با بصیر و متدین، با رهنمود های بزرگان دین دریافته اند که عاشورا مایه قوام دین و ماندگاری دین اسلام است و در حقیقت برپاداشتن پرچم عزای امام حسین(ع)‌ و احیای مکتب عاشورا از طریق وقف اموال در حقیقت برافراشتن پرچم توحید است.
او خاطر نشان کرد: اسلام منهای عاشورا، اسلام بی تحرکی است که نه تنها توانایی تسخیر دلهای مشتاقان دین اسلام را ندارد، بلکه قادر نخواهد بود به دفاع از خود در برابر تهاجم فرهنگی دشمن قیام کند.
حجت الاسلام ایزدی یاد آور شد: در شهرستان کهن و با فرهنگ اصیل بیجار گروس، واقفان بزرگی با وقف اموال در راه امام حسین(ع) به برپایی مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) یاری رسانده اند و نام نیکی بعد از گذشت سالیان متمادی برای خود به یادگار گذاشته اند.
وی طرح بصیرت عاشورایی را در راستای اجرای امینانه نیت واقفین و اجرای برنامه های منتوع فرهنگی برشمرد و گفت: این طرح شامل تشکیل ستاد اجرایی طرح با حضور ادارات فرهنگی و هیات امنا و مبلغین، اعزام مبلغین و روحانیون به مساجد و بقاع متبرکه، تجمع عظیم عاشورایان لبیک یا حسین(ع)، همایش شیر خوارگان حسینی در جوار بقاع متبرکه، همایش احلی من العسل ویژه نوجوانان حسینی و تجمع عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورا در بقاع متبرکه می شود.
وی اضافه کرد: برگزاری نماز ظهر عاشورا، برپایی خیمه معرفت، برگزاری همایش رهروان زینبی، ویژه برنامه شهادت امام ‌سجاد(ع) با عنوان منشور عزت حسینی، محفل انسی با قرآن کریم، اطعام از محل موقوفات مرتبط با روضه خوانی و مساعدت به هیات های مذهبی از دیگر موارد این طرح است.
بیش از 190 موقوفه در شهرستان بیجار ثبت شده است و بیجار با 89 هزار نفر جعیت در شرق استان کردستان قرار دارد.
7350/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.