به گزارش خبرنگار ایرنا سعدی نقشبندی روز جمعه در جلسه ستاد هماهنگی اجرای پروژه های آبخیزداری اظهار داشت: این مبلغ از مجموع تخصیص 138 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی، بیومکانیکی آبخیزداری و کاداستر اراضی جنگلی در استان تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: تاکنون 35 میلیارد ریال از این اعتبار جذب شده و طرح های آن در راستای توسعه پوشش گیاهی، جنگل کاری، انجام کمربندهای حفاظتی و کاداستر اراضی ملی و جنگلی به مناقصه رفته است.
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: بنابر دستور العمل هزینه، این مبلغ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه های جامع آبخیز مطالعه و مشخص شده با مشارکت بهره برداران محلی و پیمانکاران تخصصی اجرا می‌شود. 
نقشبندی گفت: عملیات‌های آبخیزداری در 2 بخش بیولوژیک و مکانیکی انجام می شود که عملیات مکانیکی با مجموع اعتبارات 10 میلیارد و 800 میلیون ریال برای اجرای سیل بند اجرای سدهای گابیونی، سنگی ملاتی بوده و عملیات بیولوژیک با هزینه 24 میلیارد و 500 میلیون ریال در سطح جنگل‌ها و مراتع استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل بذرپاشی و بذرکاری کپه کاری تبدیل دیمزار‌های کم بازده کنتور فارو، حفاظت و قرق مراتع است. 
وی افزود: با توجه به حجم بالای عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن، ستاد هماهنگی اجرای برنامه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در این اداره کل تشکیل شده و این ستاد برنامه ریزی و زمانبندی اجرا و نظارت و اطلاع رسانی تمام پروژه ها را به عهده دارد
وی اظهار داشت: برای آموزش و ترویج و اطلاع رسانی اجرای طرح های آبخیزداری در این سطح با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی های به عمل آمده توسط همکاران و مروجان اداره‌کل قبل از اجرای طرح های مکانیکی و بیولوژیک و بعد از انجام آن با اقدامات آموزشی و ترویجی برای تبیین نقش آبخیزداری و لزوم مشارکت مردم محلی در محل ها و مکان های انجام پروژها اقدام می شود.
دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری کردستان نیز در این جلسه گفت: تا کنون 50 درصد مبلغ تعیین شده برای اجرای عملیات مکانیکی آبخیزداری که مبلغی حدود 54 میلیارد ریال است تعیین تکلیف و پیمانکاران آن معرفی شده و در برخی مناطق تحویل کارگاه پروژه و ضمانت نامه‌های پیش پرداخت نیز انجام اقدام شده است.
فرزاد حسینی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده 50 درصد دیگر حجم عملیات مانده تا اوایل مهرماه تعیین تکلیف می شود.
وی گفت: کنترل نقشه ها در سه معاونت فنی، معاونت حفاظت و امور اراضی و معاونت آبخیزداری در حال انجام بوده و مطالعات میدانی و بازنگری های نهایی پروژه ها با دقت در حال انجام است.
معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان افزود: 2 میلیارد و 710 میلیون ریال نیز برای انجام عملیات پایش پیشگیری آموزش اطفاء حریق با اولویت در پلاک های جنگلی تخصیص یافته است بعد از پایان فصل حریق اقدامات انجام می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، پروژه های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.