سیوان نعیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مایه کوبی جمعیت دام سبک شامل گوسفند و بز در شهرستان مریوان علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی در مدت 15 روزکاری به پایان رسید.
وی ادامه داد: مجموعه دامپزشکی این شهرستان با مراجعه به کانون این بیماری در سال های قبل و مناطق پرخطری که با حیات وحش در تماس بوده و محیط زیست مشخص کرده بود، اقدام به واکسیناسیون جمعیت دام علیه بیماری (ppr) طاعون نشخوار کنندگان کوچک کرد.
رئیس دامپزشکی شهرستان مریوان اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از 170 هزار راس دام سبک در این شهرستان وجود دارد، پوشش 100 درصدی مایه کوبی جمعیت دام در این شهرستان امکان پذیر نبود، اما مناطق پر خطر و تا سه کیلومتری شعاع روستاهایی که در سال های قبل کانون این بیماری بودند، مایه کوبی شدند.
وی با اشاره به اینکه عملیات مایه کوبی جمعیت دام سبک در شهرستان مریوان امسال به بخش خصوصی واگذار شد، اظهار داشت: باتوجه به اینکه تعهد بخش خصوصی واکسیناسیون فقط 21 هزار راس دام سبک بود، در مناطقی که قادر به انجام عملیات مایه کوبی نبود، بخش دولتی عملیات مایه کوبی را انجام داد.
وی اضافه کرد: بخش دولتی نیز سه هزار راس دام سبک را علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در شهرستان مریوان مایه کوبی کرد.
نعیمی تاکید کرد: دامپزشکی شهرستان مریوان آمادگی کامل را دارد تا در صورتی که علائم بیماری (ppr) طاعون نشخوار کنندگان کوچک در هر نقطه از این شهرستان مشاهده شود، عملیات پایش، بیماری یابی و مایه کوبی را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.
وی گفت: با پیگیری های مدیر کل دامپزشکی استان مبلغ قرارداد تعهدات بخش خصوصی که در سال های قبل به صورت اوراق قرضه پرداخت می شد، امسال به صورت نقد در روزهای آینده به حساب آنها واریز می شود.
وی یادآور شد: باتوجه به اینکه در شهرستان های مریوان و سروآباد کانون های هدف و مناطقی که عملیات مایه کوبی در آنها انجام شد، مناطقی صعب العبور، پرخطر و ییلاقی (هه وارهای روستایی) بود، تعرفه پرداختی برای این مناطق در قرارداد با بخش خصوصی بیشتر از سایر شهرستان های دیگر استان کردستان است.
به گزارش ایرنا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری حاد ویروسی با واگیری و تلفات بالا و خسارت اقتصادی قابل ملاحظه در نشخوارکنندگان کوچک است. این بیماری قابلیت انتقال بین مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش را دارد.
یکی از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور مایه کوبی دام های حساس است. واکسن های موجود در بازار می تواند نشخوارکنندگان کوچک را حداقل به مدت سه سال در برابر این بیماری حفاظت کند.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور است و سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
شهرستان مریوان در فاصله 120کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7354/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.