به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از 250 نفر از جوانان و پیر غلامان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، طی 2 روز گذشته در مساجد، تکایا و بقاع متبرک گرد هم آمدن و پس از قرائت زیارت عاشورا و سینه زنی، بیرق ها و پارچه های عزای سومین امام شیعیان را نصب کردند.
یکی از بهترین فضاهای ممکن برای انتقال مناسب فلسفه فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) به نسل جوان امروزی، مساجد هستند که با اجرای برنامه های متعدد و مختلف فرهنگی، سخنرانی و مقتل خوانی می تواند نسل نوجوان و جوان را از نظر دینی و اعتقادی پربار نماید.
در 2 روز گذشته، بسیاری از نوجوانان به همراه برادران و پدران خود برای فضاسازی و سیاه پوش نمودن حسینیه شهر بیجار که یکی از اماکن پر جمعیت اقامه عزای حضرت اباعبدالله در دهه اول محرم است، آمده اند و گویا خستگی در این راه معنایی ندارد.
برنامه هایی نظیر سیاهپوش کردن کوچه ها و خیابان ها، حضور طلاب حوزه های علمیه در اماکن عمومی به منظور آسیب شناسی در مورد محرم برای نوجوانان و جوانان، اجرای برنامه های فرهنگی هیات مذهبی در ورودی مساجد، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و ایستگاه های صلواتی شربت و چایی از جمله اقداماتی است که در این روزها برای پیشواز محرم در بیجار صورت می گیرد.
اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار علاوه بر این، برگزاری چند همایش در خصوص تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا در این ایام، در راستای نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه، جلسات متعددی را با مدیران کانون های فرهنگی و هیات امنای هیات مذهبی برای تبین بهتر آیین برگزاری سوگواری ها در اماکن مذهبی برگزار کرده است.
بیجار رفته رفته یک پارچه سیاه پوش می شود و همه آحاد مردم و اقشار مختلف، با حفظ حرمت این ماه و عزای حضرت سیدالشهدا(ع)، منازل خود را به پرچم سیاه عزا مزین کرده اند.
تعدادی از هیات های مذهبی در تدارکات تهیه مواد غذایی برای تهیه و توزیع بیش از هزار پرس غذا در هر شب پس از پایان مراسم هستند و در خیابان های اصلی و میادین مرکزی شهر بیجار، کانون های فرهنگی، ایستگاه های صلواتی چای و حلیم برپا کرده اند.
دسته های عزاداری سنتی بیجار از روز هفتم ماه محرم با اجتماع در مقابل در مساجد، حسینیه ها و تکایا، ساعاتی را قبل از نماز مغرب و عشاء در خیابان های اصلی شهر مراسم سینه زنی و زنجیر زنی برگزار کرده و مرثیه خوان ها و مداحان اهل بیت (ع) در شرح وقایع عاشورا و مناقب امام حسین (ع) و یارانش ذکر مصیبت می کنند.
پخت حلیم یکی از سنت های قدیمی مردمان گروس در ایام محرم است و تعزیه خوانی در کوچه های حاشیه شهر یکی دیگر از آئین های سنتی در ماه محرم است که بیشتر در روستاها برگزار می شود.
علم گردانی یکی دیگر از مراسمات سنتی ماه محرم در شهرستان بیجار است که در سطح شهر توسط جوانان برخی از مساجد برگزار می گردد و یکی از زیباترین علم گردانی ها توسط ساکنین روستای دار غیاث برپا می شود که در اجرای آن مهارت خاصی دارند.
این مراسم‌ تاریخی و کهن برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان است و هر ساله در شهر بیجار آیین عاشورای حسینی توسط مردم از جایگاه ویژه ایی برخوردار است و همه شهر یکپارچه برای اقامه عزا در این روز مقدس، به خیابان ها آمده و به عزاداری می پردازند.
مردمان گروس با برگزاری این مراسم تاریخی و مذهبی که برگرفته از عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی است، در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش می‌نشینند.
یکی دیگر از مهمترین آیین های سنتی بیجاری ها، برگزاری مراسم گِلگیران است که زن و مرد، پیر و جوان با شور و عشق خواصی خود را برای این آِیین آماده می کنند و در عزای امام خوبی ها، سر از پای نمی شناسند.
مردم خطه دیار گروس در روز عاشورا و بر اساس باورهای سنتی که از گذشتگان و نیاکان دورشان باقی مانده است، معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است به همین دلیل، آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدن شان شروع به عزاداری می کنند و این رسم با عنوان گلگیران از آن زمان باقی مانده است.
مقدمات برگزاری مراسم 2 هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز می شود و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف های مختلف تهیه و با مخلوط کردن با آب و گلاب در اختیار عزاداران قرار می گیرد.
عزاداران نیز با گل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) می نشینند.
در این روز سادات با بستن شال سبز به دور کمر خود، پرچم دار عزای سومین امام شیعیان جهان در ابتدای دسته های عزا داری هستند.
در شهر بیجار حدود 25 مسجد، تکیه و مکان مذهبی در قالب هیات های عزاداری و برگزاری ادعیه فعال هستند. شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.