به گزارش ایرنا، برخی نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در این نشست کم بودن سرانه اراضی آبی و اعطای مدیریت برخی سدها به سایر استان ها را پاشنه آشیل توسعه کردستان دانستند.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در سخنانی خواستار توسعه زیرساخت های صنعت برق و آب این استان در یک افق 50 ساله شد.
احسن علوی اظهار داشت: این زیر ساخت ها باید با توجه به نیاز استان در بخش های مختلف شهری، روستایی، کشاورزی و صنعت در این افق مورد توجه قرار گیرند.
وی عدم انتقال منابع آبی سد آزاد سنندج به همدان را یک مطالبه مردمی در کردستان اعلام کرد و گفت: این مساله اکنون به یک نگرانی در بین مردم این استان تبدیل شده است.
نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از توجه های وزارت نیرو به این استان افزود: انتظار می رود این توجه ها به نسبت منابع آبی استان و میانگی کشوری اراضی آبی صورت گیرد.
محسن بیگلری یادآور شد: اگر سهم استان از منابع آبی خود به میانگین کشوری نزدیک شود می توان شاهد تسریع در توسعه پایدار این استان بویژه در بخش کشاورزی شد.
وی تاکید کرد: علاوه بر مشکلات عدیده ای که استان کردستان در حوزه تخصیص منابع آبی به آن دچار شده، ورود فاضلاب روستایی به داخل سدها نیز از دیگر چالش های پیش روی این استان است.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مردم کردستان انتظار دارند تخصیص آب استان از منابع آبی به صورت ضرب الاجل تعیین شود و اقدامات عملیاتی آنها صورت گیرد.
منصور مرادی اظهار داشت: انجام نیافتن اقدام به موقع در این خصوص باعث شده مهاجرت از روستاها به شهرها و حاشیه شهرها بیشتر و در نتیجه با کاهش توسعه یافتگی در شهرستان ها روبرو باشیم.
وی اضافه کرد: این مساله باعث شده جمعیت 70 هزار نفری سروآباد در سرشماری سال 1390 به 45 هزار نفر در سرشماری 1395 برسد که نشان از مهاجرت گسترده به شهرها دارد.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه دشت های قروه و دهگلان به علت کم آبی در حال فرو نشست است، اظهار داشت: یکی از دلایل این چالش انتقال آب از سد قوچم به استان همدان است.
علی محمد مرادی تاکید کرد: این مساله هم اکنون علاوه بر اینکه به عنوان چالشی زیست محیطی شناخته می شود در حال تبدیل شدن به مشکلی اجتماعی و امنیتی در استان کردستان است.
حمداله کریمی نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه با تخصیص آب به میزان میانگین کشوری می توان محرومیت های استان را کاهش داد، خواستار ارائه مدیریت برخی سدهای استان از جمله تلوار به کردستان شد و گفت: تخصیص کم آب هم اکنون تبدیل به پاشنه آشیل اقتصاد و کشاورزی این استان شده است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای یک میلیون 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که حدود 120 هزار هکتار آن آبی است که هم اکنون توسعه اراضی استان تا سطح 300 هکتار با دستور رئیس جمهوری در برنامه توسعه این استان قرار گرفته است.
رضا اردکانیان وزیر نیرو روز پنجشنبه به منظور کلنگ زنی و بهره برداری از چند پروژه آب و برق به استان کردستان سفر کرده است.
عملیات اجرایی پست 230،63 کیلوولت اتحاد کامیاران با اعتبار اولیه لازم 550 میلیارد ریال، امروز با حضور رضا اردکانیان، مرادنیا استاندار کردستان، علوی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان اجرایی این استان آغاز شد.
همچنین با حضور وزیر نیرو سد عباس آباد بانه با یک هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
بازدید از سد ژاوه و بازدید هوایی از سامانه انتقال آب از سد آزاد، نشست با استاندار کردستان و مجمع نمایندگان استان و دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان از دیگر برنامه های وزیر نیرو در سفر به کردستان است.
628 هزار مشترک از خدمات شرکت برق کردستان بهره مند هستند که 95 درصد آنها را مشترکان خانگی و تجاری تشکیل می دهند؛ ضمن اینکه بخش صنعت و کشاورزی استان نیز به ترتیب حدود 4 و 1 درصد مشترکان را شامل می شوند.
ظرفیت تولید روزانه برق در کردستان 460 مگاوات بوده و ضریب نفوذ برق در بخش شهری این استان 100 درصد است و تمام روستاهای بالای 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.