به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدباقر احدی روز پنجشنبه در همایش پرچمداران بصیرت اظهار داشت: آیین های باشکوه عزاداری با جلوه های خاص و معنادار ماه های محرم و صفر، فرصتی برای ژرف اندیشی و تامل در سیره و پیام امام حسین (ع) است.
وی افزود: فرهنگ محرم و ضرورت بصیرت انسانی پیامی است که به باور کارشناسان، بازخوانی، یادآوری و تبلیغ آن مسئولیت های سنگینی بر دوش روحانیون و اندیشمندان مذهبی گذاشته است.
حجت الاسلام احدی تاکید کرد: از جمله این مسئولیت ها می توان به مقابله با نفوذ خرافه گرایی در روایت مصائب اهل بیت (علیهم الاسلام) اشاره کرد.
امام جمعه حسن آباد نهضت حسینی و حماسه عاشورا را روح فرهنگ تشیع، تجدید حیات اسلامی و اوج قله تاریخ حق طلبی و عدالت خواهی اعلام کرد و یادآور شد: چراغ بصیرتی پیش روی مسلمانان در عرصه رویارویی با یزیدان زمان، استبداد و استکبار برافروخته شده است البته این سرمایه بزرگ و سترگ در طول تاریخ در معرض آسیب تحریف های نظری و انحراف های رفتاری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در روزگار ما نیز در زمینه مراسم تعزیت و مجالس سوگواری، آفات و انحراف هایی وهن آور برای این حماسه عظیم رخ می دهد که موجب نگرانی علما، فرهیختگان و ارادتمندان سیدالشهدا (ع) شده است.
حجت الاسلام احدی به پدیده های ناشایست و ناخوشایند رواج یافته در روزهای عزاداری اشاره کرد و گفت: در این ارتباط می توان به اقدام های خلاف موازین شرعی و مخالف جوهر دینی و قدسی حماسه عاشورا و همچنین تظاهر به رفتارهای موهن و غیر معقول و نامناسب با روح عقلانی و حماسی نهضت حسینی اشاره کرد.
وی نقش بصیرت افزایی مردم، توسط روحانیت سخنران و مداحان را در گسترش فرهنگ محرم بسیار موثر دانست و افزود: با توجه به اهمیت نقش تبلیغ و پیام رسانی درست نهضت حسینی در مراسم عزاداری، سخنرانان و مداحان می توانند فرهنگ غنی محرم، دشمن شناسی و آزادگی را در جامعه گسترش دهند.
امام جمعه حسن آباد اظهار داشت: باید از آلوده شدن فرهنگ حقیقی عاشورا با روی کار آمدن خرافه پرستی و انحرافات مذهبی جلوگیری کرد که این وظیفه مهم و اساسی، به عهده سخنرانان و ذاکرین اهل بیت(ع) است.
وی تاکید کرد: مراسم عزاداری ماه های محرم و صفر، گاه خواسته یا ناخواسته، مغرضانه یا از روی گمراهی به تحریف کشیده شده و سنت های نادرستی که ریشه در باورهای غلط یا اهداف و منافعی خاص دارند در برخی از مراسم های عزاداری به وجود آمده است.
خطیب جمعه حسن آباد یادآور شد: باید تحولی از ناحیه علما، مردم و نخبگان جامعه صورت گیرد تا تحریف هایی که به قول شهید مطهری بر دامن دین و عاشورا نشسته، برداریم و به سرچشمه زلال جریان عاشورا برگردیم و بدانیم که این مساله چرا صورت گرفته است.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.