محمدسعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد شامل 14 نوع فرآورده مشتق از خون است که بیش از 99 درصد آنها خون های اهدایی مردم است.
وی افزود: از این تعداد فرآورده مشتق از خون، 19 هزار و 803 فرآورده از گروه های مثبت خونی و یک هزار و 852 واحد نیز از گروه های خونی منفی تولید شده است.
کریمیان با بیان اینکه از هر کیسه خون اهدایی دست کم سه نوع فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده، پلاسمای تازه منجمد و کنستانتره پلاکتی تولید می شود، تاکید کرد: انواع فرآورده های مشتق از خون که در این بازه زمانی بین مراکز درمانی توزیع شده شامل چهار نوع فرآورده پلاسمایی، چهار نوع فرآورده پلاکتی، پنج فرآورده گلبول قرمز خون و یک نوع محصول (همان خون کامل) بوده است.
وی از تبادلات بین استانی انتقال خون کردستان و دیگر مراکز خونگیری کشور خبر داد و یادآور شد: امسال 181 واحد فرآورده خونی در شرایط اورژانسی و در قالب شبکه خونرسان منطقه غرب کشور از مراکز انتقال خون استان های کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام دریافت و در بین مراکز درمانی کردستان توزیع شد.
مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به اینکه امسال 918 واحد فرآورده خون به دیگر استان های کشور ارسال شده است، اضافه کرد: از این تعداد 683 واحد فرآورده به استان خوزستان، 150 واحد به استان تهران، 48 واحد به استان همدان و 37 واحد به استان کرمانشاه ارسال شد.
وی بالا رفتن سن جمعیت را عامل افزایش مصرف برخی فرآورده ها همچون فرآورده های پلاکتی دانست و گفت: از سال 1382 تا 1395 میزان مصرف پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 400 هزار مورد در کشور رسیده و نیاز مراکز درمانی کردستان نیز به این فرآورده افزایش یافته است.
کریمیان با اشاره به اینکه عمر پلاکت تنها سه روز است از جامعه اهدا کنندگان خون خواست بیش از پیش به اهدای خون سالم و مستمر توجه داشته و آن را در برنامه زندگی خود قرار دهند.
مدیرکل انتقال خون کردستان مرکز بهداشتی درمانی و آموزشی توحید سنندج را پرمصرف ترین مرکز استان از لحاظ واحدهای خونی اعلام کرد و افزود: امسال تاکنون 6 هزار و 994 واحد فرآورده خونی به این مرکز تحویل داده شده است.
وی بیمارستان های کوثر و بعثت سنندج را در رتبه های بعدی بیشترین دریافت خون معرفی کرد و یادآور شد: در بین مراکز درمانی شهرستان ها نیز بیمارستان امام خمینی (ره) سقز با دریافت یک هزار و 868، صلاح الدین ایوبی بانه با دریافت یک هزار و 224 واحد و فجر مریوان با دریافت یک هزار و 99 واحد خونی و فراورده های آن، سه بیمارستان با بالاترین میزان دریافت خون و فرآورده ها بوده اند.
انتقال خون کردستان با 2 مرکز ثابت خونگیری در شهرهای سقز و سنندج، سالانه میزبان بیش از 35 هزار داوطلب اهدای خون است که از این تعداد 25 هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.