منصور مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کلیات لایحه ایجاد طرح منطقه آزاد تجاری مریوان - بانه هفته گذشته تصویب شد، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز 11 شهریور جزییات لایحه (ماده واحده) ایجاد این منطقه را با رای قاطع 60 درصدی تصویب کردند.
وی افزود: جزییات این طرح توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال می شود تا پس از رسیدگی و بررسی آن توسط این شورا در صورت عدم ایراد، مجددا به مجلس ارسال و جهت اجرا به دولت ابلاغ می شود.
مرادی ضمن تقدیر از همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب این طرح و تبریک به مردم کردستان بویژه حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد تاکید کرد: تصویب منطقه آزاد انتظار دیرینه مردم بود که با همدلی و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی به تصویب رسید.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مریوان - بانه شاهد افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در منطقه خواهیم بود که این مهم در ایجاد درآمد پایدار، اشتغال جوانان و رشد و رونق و توسعه منطقه تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته در این مناطق سرمایه گذاری های زیادی انجام نشده، بیشتر مردم به کارهای کشاورزی و کولبری روی آورده اند و گاهی با بسته شدن مرزها درآمد حداقلی آنها نیز قطع شده لذا ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی موجب درآمد پایدار مردم می شود.
مرادی گفت: در بحث منطقه آزاد تجاری صنعتی، مدیریت صحیح آن مهمتر از ایجاد منطقه است و در چنین شرایطی شاهد رونق، رشد و توسعه منطقه و همچنین ایجاد درآمد پایدار و اشتغال خواهیم بود.
وی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری در رونق و توسعه منطقه تاثیرگذار است، اظهار داشت: به دلیل معافیت های گمرگی و مالیاتی و حتی دور زدن تحریم ها در این مناطق، می توان سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری ترغیب و تشویق کرد.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق آزاد تجاری صنعتی بیشتر در شهرهای مرزی ایجاد می شوند و از آنجایی که یکی از موضوعات مهم برای تولید کننده و صادر کننده قیمت تمام شده کالا و هزینه حمل است بنابراین در مناطق آزاد این هزینه به حداقل می رسد و باعث می شود سود بیشتری عاید آنها شود.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بحث بهبود زیرساخت هاست و مسئولان و مدیران اجرایی باید نسبت به ایجاد زیرساخت ها و تسریع در روند اجرای پروژه های زیرساختی تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 127 رای موافق، 51 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضربا کلیات لایجه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.
براساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد می شود.
در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس(فسا و لار)، یزد(ابرکوه و میبد)، زنجان(زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو_ارومیه)، خراسان رضوی(خواف و قوچان)،لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی ودر استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.
همچنین به دولت اجازه داده می شود در سایر استان ها با رعایت شرایطی مانند وجوه سازمان اداره کننده حقوقی غیر دولتی مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اخذ مجوز شورای برنامه ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک والزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تامین زیرساخت های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.