خبر ناگهانی جانباختن چهار نفر از رادمردان، فعالان مدنی، اجتماعی و دلسوزان صادق و بی ریا که به حق شهدای راه حفاظت از محیط زیست بودند، در آتش سوزی جنگل های مریوان باعث تاثر و نگرانی همه ملت ایران بویژه مردم کردستان شد.
بنده در دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با انجمن ها و تشکل های فعال محیط زیست در ارتباط بودم و شاهد فداکاری های شبانه روزی آنها در عرصه حفاظت از محیط زیست، جنگل ها و مراتع بودم.
این سوال در ذهنم همیشه تداعی می شد که چرا آمار آتش سوزی در جنگل های کردستان بویژه شهرستان های مریوان و سروآباد در این دهه اخیر بیشتر از آمار کشوری است.
بارها در تذکرات شفاهی و کتبی صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به آتش سوزی جنگل ها و مراتع اعلام و بر لزوم تجهیز ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و انجمن های فعال زیست محیطی به وسایل و تجهیزات روز برای مهار آتش سوزی ها تاکید کردیم.
قرار بود اعتباراتی برای خرید تجهیزات و وسایل ایمنی حتی حق بیمه برای اعضای فعال و تیم های داوطلب اعزامی برای اطفای حریق و مبارزه با آتش سوزی و هزینه اقدامات پیشگیرانه، نصب تابلوهای هشدار دهنده بطور مستمر و سالانه تخصیص یابد که در چند سال اخیر خیلی محدود و امسال به صورت اوراق قرضه منظور شده است.
علیرغم تصویب قانون افزایش بهره وری در مجلس هشتم و تاکید بر برنامه ای آموزشی به خصوص از طریق صدا و سیما اقدامی صورت نگرفت و با گذشت هفت سال اغلب تعهدات ناشی از پیگیری ها در مجلس شورای اسلامی تحقق نیافته است.
امروز شاهد آن هستیم که داوطلبان حفاظت از محیط زیست بدون هیچ چشم داشت و انتظاری و بدون هیچگونه امکاناتی دلسوزانه جان شیرین خود را در حلقه های آتش فدا می کنند، بدیهی است اگر این عزیزان وسایل و تجهیزات ایمنی در اختیار داشتند با این شدت شاهد این واقعه تلخ نمی شدیم.
امیدواریم این حادثه غم انگیز درس عبرتی باشد تا مسئولان و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برخی از صاحب نظران عرصه محیط زیست و منابع طبیعی را مورد توجه قرار داده و با همفکری و هم اندیشی با آنها راهکارهایی برای آینده فراهم کنند.
آمارها نشان می دهد که دلیل بسیاری از آتش سوزی ها عمدی است و در این راستا فرهنگ سازی و آموزش که وظیفه رسانه هاست، می تواند مثمرثمر واقع شود که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.
بنابراین رسانه ها بویژه صدا و سیما با همکاری و مشارکت انجمن های زیست محیطی می توانند با فرهنگ سازی و آموزش های صحیح در جامعه آمار آتش سوزی جنگل ها و مراتع را به حداقل برسانند.
اگر در حفظ و نگهداری پوشش گیاهی، مراتع و جنگل ها کوشا و ساعی باشیم می توانیم باعث ایجاد درآمد پایدار در منطقه و ورود گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به منطقه نیز باشیم.
تحقیق و پژوهش بر روی شیوه پرتاب و ساخت کپسول های بزرگ آتش نشانی که مانند گلوله توپ یا با بالگرد قابل پرتاب و قابل پخش باشند، برای مهار اینگونه اتش سوزی ها ضروری است.
همچنین از هواپیماهای سمپاش که بجای سم از آب یا مایع موجود در کپسول های آتش نشانی برای اطفای حریق استفاده می کنند نیز می تواند آزمایش شود البته استفاده از تجارب کشورهای دیگر نیز در این مساله کمک شایانی می کند.
دانشجوی دکترای مهندسی علوم و آبخیزداری کردستان و نماینده ادوار مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.