برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان کمر همت ببندیم

در حالی از سوی معاونت علمی خبر همکاری با 12 بانک و ایجاد منابع جدید مالی به جای صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان منتشر شد که مسئولان این صندوق اعلام کردند بهتر است به جای پرداختن به سایر مشکلات، برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان کمر همت ببندیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در هفته جاری دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، اعطای تسهیلات و تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله حمایت‌های معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با 3000 میلیارد ریال تاکنون 830 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است ولی معاونت علمی با امضای توافقنامه با 12 بانک دولتی و خصوصی در 10 ماه گذشته 2800 میلیارد تومان اعتبار به 1250 شرکت تزریق کرده است.

این در حالی است که به گفته حمیدرضا آخوندی رییس حوزه ریاست و روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان 1,6 برابر تسهیلات اعطایی از سوی صندوق است. وی تاکید می‌کند که این موضوع برای ما مثبت است زیرا نسبت سرمایه کل بانک‌های کشور به اعتبارات صندوق 50 تا 100 برابر است از این رو میزان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به نسبت بانک‌ها آمار خوبی است.

حمیدرضا آخوندی اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از سوی بانک‌ها را اقدامی مثبت ارزیابی کرده و افزود: براین اساس در 2 سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی با 12 بانک وارد مذاکره شد که از این تعداد، مذاکره با 8 بانک منجر به عقد تفاهم‌نامه شد.

وی با تاکید بر اینکه امضای تفاهم‌نامه میان صندوق و بانک‌ها با حضور رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است، ادامه داد: این فعالیت موجب شد بانک‌ها از منابع خود برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تسیهلاتی اعطا کنند.

آخوندی ادامه داد: البته در تعامل بانک‌ها با صندوق، بانک‌ها به اندازه 1200 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام بانک‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از نظر صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام ارزنده‌ای است، خاطرنشان کرد: ولی منابع بانکی برای حمایت از این شرکت‌ها به تنهایی کافی نیست؛ چرا که 50 درصد شرکت‌ها (حدود 1600 شرکت)، شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند و نمی‌توانند از منابع بانکی استفاده کنند. حتی برخی از شرکت‌های دانش بنیان غیرنوپا نیز جهت کار با بانک‌ها آمادگی ندارند.

رییس حوزه ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی، ارزیابی و نظارت فنی را از دیگر مزایای خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: نظارت و ارزیابی فنی که در صندوق نوآوری و شکوفایی پیگیری می‌شود در اعطای تسهیلات بانک‌ها صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که این ارزیابی و نظارت گام به گام، باعث موفقیت طرح‌ها خواهد شد و در پیشرفت آنها بسیار مؤثر است.

به گفته این مقام مسئول هرچند بانک‌ها اعتبار مالی دارند ولی نظارت فنی بر طرح‌های دانش بنیان ندارند.

آخوندی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان به غیر از تسهیلات به خدمات سرمایه‌گذاری نیز نیاز دارند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری از طریق بانک‌ها میسر نیست.

وی اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی 4 یا 9 و یا 11 درصد نرخ واقعی است و کمتر از بانک‌ها است.

آخوندی اعطای تضامین آسان در نیمی از تسهیلات صندوق را از دیگر مزایای صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار منتشر شده در زمینه میزان تسهیلات اعطایی صندوق به شرکت‌های دانش بنیان گفت: در مصاحبه‌های منتشر شده اعلام شد، 2800 میلیارد تومان از سوی بانک‌های کشور به شرکت‌ها اعطا شده است و صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون 1850 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است.

رییس حوزه ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: براین اساس کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان 1,6 برابر تسهیلات اعطایی از سوی صندوق است که برای ما مثبت است زیرا نسبت سرمایه کل بانک‌های کشور به اعتبارات صندوق 50 تا 100 برابر است از این رو میزان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به نسبت بانک‌ها آمار خوبی است.

مدیر کل روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در خصوص اظهار نظرهای صورت گرفته نسبت به عملکرد این صندوق تأکید کرد: یک دستگاه اجرایی به جای آنکه به وظایف دستگاه دیگر ورود پیدا کند و با اطلاعات ناقص درباره آن دستگاه اظهارنظر کند و با لحن نامناسب صحبت کند بهتر است برای کمک به حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، انرژی سازمانی خود را استفاده کند.

آخوندی در پایان گفت: بهتر است به جای پرداختن به سایر مشکلات برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان کمر همت ببندیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید