دستمزد کارگران در کدام سال کمترین افزایش را داشت؟

مذاکرات تعیین مزد سال 1397 در حالی کلید می خورد که بررسی ها نشان می دهد بیشترین افزایش سطح دستمزد در سال های 1392 و 1393 اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بررسی اعداد و ارقام مربوط به میزان افزایش دستمزد در فاصله سال های 1386 تا کنون حکایت از عقب‌ماندگی مزد از تورم در برخی سال ها دارد‌.

 به عنوان مثال در سال 1387 در حالی حداقل دستمزد افزایشی برابر با 20.5 درصد را تجربه کرد که نرخ تورم در این سال به 25.4 درصد رسیده بود.

 عقب افتادگی مزد از تورم تنها در فاصله سال های 1386 تا 1396 رخ نداده بلکه انباشته شدن این عقب ماندگی در سال های پیش از این نیز زمینه را برای ناکافی بودن حداقل دستمزد در ایران برای اداره یک زندگی عادی و معمول فراهم کرده است.علی ربیعی ، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیش از این تاکید کرد یکی از مهمترین سیاست هایی که مد نظر قرار داده است ، ترمیم وضعیت دستمزدی کارگران است.

 در سال های 1393 تا کنون نیز دستمزد همواره رشدی بیش از تورم را تجربه کرده است اما با این حال هنوز فاصله حداقل دستمزد با حقوق مکفی در ایران بالاست و از این رو تدابیر اتخاذد شده در این حوزه بر تداوم این روند دلالت دارد.

 دستمزد در کدام سال کمترین افزایش را داشت؟

 بررسی وضعیت افزایش دستمزد در یک دهه گذشته نشان می دهد حداقل دستمزد در سال 1390 ، یعنی آغاز موج تورمی در اقتصاد ایران کمترین افزایش را شاهد بود. حداقل دستمزد در این سال افزایشی تکر رقمی در محدوده 9 درصد را شاهد بود اما نرخ تورم در این سال به 21.5 درصد رسید. در سال 1391 نیز حداقل دستمزد در شرایطی افزایشی 17.5 درصدی را تجربه کرد که نرخ تورم پا را از محدوده 30 درصدی فراتر گذاشته و نرخ 31.5 درصدی را به ثبت رساند.

در این دهه اما بیشترین میزان افزایش دستمزد در سال های 1392 و 1393 اتفاق افتاد. حداقل دستمزد در این سال ها برابر با 25 درصد رشد کرد. با این حال رشد دستمزد در سال 1392 ، از نرخ تورم عقب افتاده بود و دستمزد در شرایطی افزایش 25 درصدی داشت که تورم بالاتر از 34 درصد بود. در سال 1393 اما میزان افزایش حداقل دستمزد 10 درصدی بیشتر از نرخ تورم ثبت شده در اقتصاد ایران بود.

دستمزد در سال 1397 چقدر افزایش می یابد؟

 در حالی که مذاکرات تعیین حداقل دستمزد رد حال کلید خوردن است، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که حداقل دستمزد در سال آینده بین 12 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.

 هر چند این رقم نمی تواند ترمیم دستمزد کارگران و افزایش قابل توجه قدرت خرید را برای آنان در پی داشته باشد اما مقامات مسئول معتقدند تداوم وضعیت کنونی به بهبود وضعیت در این حوزه منجر خواهد شد.

 پایین بودن نرخ دستمزد در ایران یکی زا مهمترین مشکلات بازار کار ایران نلقی می شود چرا که عدم تکافوی دستمزد برای گذران زندگی سبب می شود اقتصاد ایران با بحران هایی جدی روبرو شود. به عنوان مثال بالا رفتن ساعت کار نسبت به استانداردها از یک سو و همچنین دو شغله و سه شغله بودن از تبعات ناشی از این وضعیت است. 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید