نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

شرایط نامناسب کسب‌وکار موجب حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار ارز می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: فضای کسب‌وکار کشور و فضای تولید ما مساعد نیست و چون محیط کسب‌وکار در کشور مناسب سرمایه‌گذاری نیست و تلاش نظام‌مند و بااراده‌ای هم برای اصلاح آن صورت نمی‌گیرد؛ نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید هم هدایت نمی‌شوند و به سمت خرید ارز و طلا حرکت می‌کنند و باعث می‌شود تا شاهد وضعیت فعلی باشیم.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، فرید موسوی نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به آشفتگی بازار ارز گفت: اخیراً یکسری اتفاقاتی در فضای اقتصادی‌مان افتاده و 11 هزار میلیارد دلار از سوی دولت و توسط بانک مرکزی برای رفع مسائل و مشکلات پولی و بانکی تزریق شد، اتفاقاً این مبلغ هم به قشری داده‌شده که به‌هرحال اعتماد قبلی را نسبت به شبکه بانکی ما نداشتند.
 
وی افزود: در چنین فضایی نقدینگی هم که در شبکه بانکی داریم و بیش از 1400 هزار میلیارد است با تلاطم بازار ارز و کاهش سود بانکی به 15 درصد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و حساس می‌شود که به سمت بازار ارز حرکت کند.
 
این نماینده مجلس تأکید کرد: از سوی دیگر فضای کسب‌وکار کشور و فضای تولید ما مساعد نیست و چون محیط کسب‌وکار در کشور مناسب سرمایه‌گذاری نیست و تلاش نظام‌مند و بااراده‌ای هم برای اصلاح آن صورت نمی‌گیرد؛ نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید هم هدایت نمی‌شوند و به سمت خرید ارز و طلا حرکت می‌کنند و باعث می‌شود تا چنین وضعیتی را شاهد باشیم.
 
موسوی تصریح کرد: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی که ارز یک بخشی از آن است و بسیاری از مسائل و مشکلات و پیچیدگی‌هایی که اقتصاد ما دارد مانند بحث اشتغال؛ هیچ راهی ندارد جز اینکه با انگیزه و اراده قوی و با یک هماهنگی میان مجلس و دستگاه‌های مختلف اجرایی فضای کسب‌وکار را بهبود بدهیم و رتبه 124 در اشتغال را ارتقا ببخشیم.
 
وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد و اراده‌ای برای این اقدام به وجود بیاید قطعاً فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تولید شکل می‌گیرد و مشکل اشتغال و رشد اقتصادی حل می‌شود.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی که بازار ارز و سکه رشد پیدا می‌کند مشکلات بسیاری را در دیگر بخش‌های اقتصادی ما به وجود می‌آورد. بنابراین ما راهی نداریم غیرازاینکه فضای کسب‌وکار کشور را رونق بدهیم.
 
موسوی در خصوص اینکه آیا دولت نباید بازار ارز را کنترل کند، اظهارداشت: روند طبیعی در بازار ارز باید وجود داشته باشد و دولت مدیریت خود را دارد ولی یک مقدار باید مسائل دیگری را هم مدنظر قرار بدهند اما هر کار دیگری جز رونق کسب‌وکار هم که انجام دهند مسکن است.

 

دیدگاه تان را بنویسید